Grænsehandel: Så meget skal du spare, før turen er tjent hjem

Arkivbillede
Print Friendly, PDF & Email

Stigende priser på el og brændstof betyder, at der i år skal indhentes større besparelser, før en shoppetur til grænsen kan betale sig. Men hvor meget skal du spare for at tjene turen hjem? Det har Spar Nord og Bilbasen regnet på. 

Knap 2.500 kroner. Så stor en besparelse skal i hus, hvis det skal betale sig for en skagbo at køre turen fra Skagen til Harislees grænsebutikker og hjem igen i en dieselbil. Tilsvarende skal en aarhusianer med en dieselbil finde tilbud, der sikrer en besparelse på lidt over 1.100 kroner for at finansiere køreturen. 

Det viser beregninger fra Spar Nord og Bilbasen, der tager udgangspunkt i en helt ny analyse af de samlede omkostninger ved at køre henholdsvis diesel-, benzin-, elbil og plug-in hybrid. Af beregninger fremgår det desuden, at der er mærkbar forskel på, om du f.eks. kører på el eller brændstof. 

– Foruden din bopæl og dermed afstanden til grænsebutikkerne er din bils motorlinje det, der er mest afgørende for, hvor stor en besparelse du skal hente hjem, før turen er tjent hjem. Det er f.eks. hele 20 procent dyrere at køre turen i en dieselbil end i en elbil, hvilket blandt andet skyldes lavere afskrivninger på elbiler, siger markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang. 

Kører du elbil fra Skagen til Harrislee og hjem igen, skal du finde besparelse for 2.050 kroner og altså godt 400 kroner mindre, end hvis turen tilbagelægges i en dieselbil. For benzinbiler og plug-in hybrider er skæringsbeløbet henholdsvis 2.341 kroner og 2.180 kroner.

Fælles for alle biltyper er dog, at der i år skal fyldes en del mere i indkøbsvognen for at finansiere turen, end det var tilfældet sidste år. Kigger vi på det vægtede gennemsnit på tværs af motorlinjer, er det nemlig blevet hele 30 procent dyrere at køre bil. 

– Ikke overraskende viser beregningerne, at det er blevet væsentligt dyrere at være bilejer sammenlignet med samme tid sidste år, hvilket er den direkte konsekvens af prisudviklingen på især brændstof og el, der blandt andet skyldes krigen i Ukraine. Til gengæld er afskrivningerne i år lidt lavere som følge af de meget lange leveringstider på nye biler og den derfor store efterspørgsel på brugte biler. Det kommer selvfølgelig bilejerne til gode, men det opvejer langt fra de stigende priser, fortæller cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm. 

Jens Nyholm peger desuden på, at man udover prisen forbundet med kørslen også skal medregne eventuelle udgifter til forplejning undervejs samt priser på bro eller færge, afhængigt af hvor man kører fra, hvis man vil sikre sig at regnestykket går i plus.

Lettere at finde besparelser

En del af den nødvendige besparelse kan dog også hentes uden for de mange grænsebutikker. Nærmere bestemt på de tyske tankstationer. Fra og med i dag bliver afgifterne på benzin og diesel nemlig sat ned i Tyskland. Konkret kan en liter blyfri 95 benzin ifølge netportalen TankBillig.info på de fleste tankstationer nær Harisslee købes for under 14 kroner. Tilsvarende er listeprisen hos OK’s danske tankstationer 18,79 kroner.

– Som reaktion på de stigende energipriser har man i Tyskland valgt at sænke energiafgifterne, hvilket blandt andet betyder, at benzin bliver 35 cent billigere pr. liter svarende til 2,60 kroner og diesel 17 cent billigere pr. liter svarende til 1,26 kroner. Og da de tyske priser på brændstof i forvejen er lavere end herhjemme, kan de grænsehandlende med fordel tanke bilen op på den sydlige side af grænsen og dermed sikre sig en billigere hjemtur, siger Jens Nyholm og fortsætter:

– Generelt er der lavere afgifter i Tyskland på flere af de varegrupper, som de grænsehandlende efterspørger, og som følge af den høje inflation vil det derfor være lettere at finde de nødvendige besparelser for at få turen til at gå i plus. I Tyskland ligger momsen på dagligvarer på syv procent mod 25 procent i Danmark, og derfor rammes de tyske dagligvarer ikke af lige så store prisstigninger, som vi ser i Danmark.

Så meget skal du spare for at tjene til turen hjem

BenzinbilDieselbilPlug-in hybrid-bilElbil
Skagen2341 kr.2476 kr.2180 kr.2052 kr.
Aalborg1716 kr.1816 kr.1599 kr.1505 kr.
Aarhus1069 kr.1131 kr.996 kr.937 kr.
Esbjerg669 kr.708 kr.623 kr.587 kr.
Odense907 kr.960 kr.845 kr.795 kr.
København1073 kr.1136 kr.1000 kr.941 kr.
Helsingør1281 kr.1355 kr.1193 kr.1123 kr.
Aabenraa195 kr.206 kr.182. kr.171 kr.
Afstanden tur-retur fra København og Helsingør er med udgangspunkt i en tur til Puttgarden, og priserne er eksklusiv udgifter til færge. Afstandene for de øvrige byer er med udgangspunkt i en tur til Harrislee.

Beregn selv din nødvendige besparelse

Find afstanden fra din bopæl til de nærmeste grænsebutikker på nettet (f.eks. på Via Michelin eller Google Maps), og husk også at medregne hjemturen. Derefter ganger du den samlede afstand med TCO’en, som fordelt på drivlinjer ser således ud:

Benzinbiler: 2,92 kr./km

Dieselbiler: 3,09 kr./km

Plug-in hybrider: 2,72 kr./km

Elbiler: 2,56 kr./km

TCO står for total cost of ownership og er et udtryk for de samlede omkostninger ved at køre bil. Suppler til sidst med eventuelle omkostninger til f.eks. færgetur og forplejning. 

TCO-beregningen er baseret på de 10 mest solgte nye og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark i de første fem måneder af 2022. TCO tager udgangspunkt i tre års ejerskab og salg i ren handel til forhandler efter de tre år. Elementer, der indgår i beregningerne: Priser på el og brændstof, el- og brændstofforbrug, afskrivningsprofil og finansiering.

Brændstofforbruget er sat til 14,1 km/l for benzinbilerne og 18,1 km/l for dieselbilerne. Plug-in hybriderne er sat til 19,2 km/l, og 40% af deres kørsel er på strøm. Elbilerne er sat til 21 kWh pr. 100 km.  Det er 15% under de opgivne forbrugstal.