En ny pandemiafdeling på Aalborg Universitetshospital, Syd, er ved at blive oprettet og skal stå klar, hvis der på sigt skulle vise sig et behov for at isolere et større antal behandlingskrævende patienter med sygdommen COVID-19. Der er plads til op mod 50 patienter.
Vil udvise rettidig omhu
Der er i øjeblikket ikke testet positive patienter i Region Nordjylland, men set i lyset af udviklingen med antallet af smittede i Europa, ønsker hospitalet at være parat til at kunne inddæmme eventuel smitte.
– Vi vil gerne være på forkant, men måske kommer afdelingen aldrig i brug – det ved vi ikke noget om i øjeblikket. Men vi skal være med til at sikre, at en eventuel smitte ikke breder sig, så vi følger selvfølgelig situationen nøje og handler herefter i tæt samarbejde med en lang række sundhedsmyndigheder, siger lægefaglig direktør på Aalborg Universitetshospital, Michael Braüner Schmidt, i en pressemeddelelse fra Region Nordjylland.
Pandemiafdelingen får til huse, hvor der i dag er Patienthotel og enkelte andre afdelinger. Disse flyttes til andre lokaler på hospitalet.
34 negative tests i Region Nordjylland
Aalborg Universitetshospital har siden starten af uge 9 haft
mulighed for både at teste patienter for COVID-19 og for at udøve behandling af
patienter med sygdommen. Det blev sat i værk, da Sundhedsstyrelsen ændrede sine
retningslinjer for den nationale håndtering af COVID-19 baseret på udviklingen
i Sydeuropa.
– Vi er er en del af et nationalt sundhedsberedskab, og oprettelsen af pandemiafdelingen er også afledt heraf. Vi har et godt og tæt samarbejde med øvrige regioner og myndigheder. Det gør også, at vi hurtigt har kunnet teste patienter for virussen på Aalborg Universitetshospital, ligesom vi er godt rustet hele vejen rundt i forhold til den nuværende situation, siger Michael Braüner Schmidt.
Siden Sundhedsstyrelsen bad Aalborg Universitetshospital om at teste for COVID-19 og tage imod patienter med sygdommen, er der blevet testet 34 patienter. Alle tests i Region Nordjylland har været negative.
Callcenter skal mindske
den øgede travlhed
Hospitalet har udover oprettelsen af en pandemibygning lavet et
internt callcenter, der skal være med til at sikre at både privatpraktiserende
læger og andre sundhedsfaglige får en korrekt og ensartet vejledning.
Derudover har callcenteret fået den regionale opgave med telefonisk at tjekke op på de borgere, der kan blive sat i hjemmekarantæne af de nationale myndigheder grundet mistanke om COVID-19.
Callcenteret er primært internt og skal understøtte og aflaste Infektionsmedicinsk Afdeling, der skal teste mistænkte patienter og tage sig af eventuelt positivt smittede, såfremt disse er behandlingskrævende.
Borgere skal stadig henvende sig til egen læge eller Sundhedsstyrelsen, hvis de har spørgsmål til egen situation eller generelle spørgsmål.