Coop vil samle 1,8 million danskere om en grøn fremtid

Logo

Med Co-creation vil Coop skabe en ny CSR-plan sammen med kunderne. Coop vil samle 1,8 million danskere om en grøn fremtid.

For første gang involverer Coop direkte sine medlemmer i beslutningen om, hvad koncernen skal gøre for skabe en mere bæredygtig fremtid og en grønnere hverdag.

Co-creation er navnet på den form for aktivisme, hvor virksomheder involverer kunderne i at udvikle sig.

-- annonce ---

Hvad synes du, at Coop skal gøre for at sikre en grønnere hverdag for alle danskere?

Det spørgsmål stiller Coop nu til alle dets 1,8 millioner medlemmer i et nyt stort initiativ kaldet ’Grønne Veje’.

”Vi står over for en af de største udfordringer som samfund: Den grønne omstilling. Vi skal derfor være parate til hele tiden at finde nye grønne løsninger, som virker i hverdagen. Vi er 1,8 mio. medlemmer i Coop, og hvis vi alle gør noget, så batter det virkelig. Så indsatsen er også et opråb, som skal indgyde os en tro på, at vi kan udrette meget sammen.”

Sådan siger Coops formand, Lasse Bolander, som håber, at mange medlemmer vil være med.

En ny måde at lave strategi på

Coops nuværende ansvarlighedsstrategi skal fornyes i 2020, og det er i den anledning, at Coop nu åbner for, at medlemmer kan få direkte indflydelse på hele koncernens indsatser for en grønnere fremtid. Alle Coops 1,8 mio. medlemmer vil blive inviteret til at deltage i udviklingen af den nye strategi og være med til at prioritere de vigtigste grønne dagsordener for Coop fremover.

”Over de seneste år har vi set, at bæredygtighed og klima er rykket op som nogle af de vigtigste dagsordener hos danskerne. Mange har et brændende ønske om at gøre en forskel i deres egen hverdag, men det kan svært at vide, hvad man skal gøre som forbruger. Her er en helt konkret mulighed for at gøre en forskel,” siger ansvarlighedsdirektør i Coop Signe D. Frese, som skal implementere den nye strategi, når den er færdig.

”Ved at være med i udviklingen af vores strategi kan hvert enkelt medlem være med til at sætte et aftryk. Og så håber vi også, at alle, der deltager, kan inspirere hinanden på kryds og på tværs, og får mod på at leve grønnere,” siger hun.

Sådan fungerer det

Alle Coops 1,8 millioner medlemmer bliver inviteret til at deltage i uge 42-44 via Coops egne kanaler og eksterne medier.

Det foregår ved, at medlemmerne tilmelder sig et digitalt involveringsforløb, hvor der bliver konkrete spørgsmål, mulighed for at komme med forslag og for at dele idéer til konkrete grønne løsninger med andre.

Deltagerne vil løbende blive orienteret om resultaterne af indsatsen og blive inviteret med til lanceringen af den nye strategi. Medlemmerne kan deltage i forløbet via www.grønneveje.dk og dele idéer under #grønneveje. De ansvarlighedsemner, Coop arbejder med lige nu, fortsætter, og kan ses på www.ansvarlighed.coop.dk