48 % flere svanemærkede produkter på tre år

På bare tre år er antallet af svanemærkede produkter og ydelser vokset fra 12.500 til 18.500. Alligevel efterspørger hele 60 % af danskerne endnu flere miljømærkede varer på hylderne.

De danske forbrugere har i dag et stort udvalg af svanemærkede produkter at vælge imellem. På bare tre år er antallet gået fra 12.500 til nu 18.500 produkter og ydelser med Svanemærket. Alligevel efterspørger hele 60 % af danskerne endnu flere miljømærkede varer på hylderne.

Hos Miljømærkning Danmark, som har ansvaret for Svanemærket i Danmark, ser man bl.a. stor vækst i det svanemærkede udvalg inden for møbler, tøj, plejeprodukter, investeringsfonde, byggematerialer og byggeri.

-- annonce ---

”Vi ved fra flere af vores undersøgelser, at forbrugere i både Danmark og resten af Norden gerne vil være en del af løsningen på miljø- og klimaudfordringerne. Her er Svanemærket en stærk guide for forbrugere, da mærket gør det enkelt at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter. Målet med Svanemærket er netop at mindske den samlede miljø- og klimabelastning fra produktion og forbrug”, forklarer Charlotte Rajsager, chef for marketing og kommunikation hos Miljømærkning Danmark

Styrken ved Svanemærket, som er Nordens officielle miljømærke, er, at mærket ser på hele produktets rejse og de miljøproblemer, der opstår undervejs. På den måde vurderer Svanemærket, hvordan vi bedst passer på miljøet, klimaet og dig som forbruger. Samtidig sikrer en uafhængig tredjepart, at produkterne lever op til Svanemærkets skrappe krav, hvilket er med til at sikre en høj troværdighed.

”Forbrugere efterspørger troværdige mærker at navigere efter, for vi udsættes desværre for rigtig meget greenwashing eller halve historier, og det er næsten umuligt for den enkelte at gennemskue, hvad der er rigtigt og forkert. Med Svanemærket ved hånden, behøver forbrugere ikke at være eksperter i hverken kemi eller produktionsmetoder – det arbejde gør vi for dem”, siger Charlotte Rajsager.  

EU undersøgte tidligere i år, i hvilken grad forbrugere udsættes for greenwashing, når de handler online inden for tekstiler, plejeprodukter og husholdningsprodukter. Her viste det sig, at der var tale om vildledende markedsføring i hele 42 % af tilfældene i henhold til EU-reglerne.

Danskerne efterspørger flere miljømærkede varer

Bekymringen for greenwashing og ønsket om at være med til at løse miljø- og klimaudfordringerne er tilsyneladende med til at øge interessen for svanemærkede produkter. For selvom udbuddet af svanemærkede varer vokser, efterspørger hele 60 % af danskerne flere miljømærkede varer. Det viser en ny kendskabsmåling, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark.

”Så efterspørgslen er der, og det er et vigtigt signal til virksomhederne. Det er nemlig en udfordrende proces, virksomhederne skal igennem for at opnå en certificering med Svanemærket. Derfor er det også meget glædeligt, at virksomhederne efterfølgende oplever en belønning for deres indsats i form af en øget efterspørgsel på deres produkter”, slutter Charlotte Rajsager, chef for marketing og kommunikation hos Miljømærkning Danmark.