Jammerbugt virksomheder er en attraktiv destination for AAU og UCN-studerende

Foto: Jammerbugtposten.dk.
Print Friendly, PDF & Email

Jammerbugt virksomheder er en attraktiv destination for AAU og UCN-studerende

Jammerbugt virksomheder har vist sig at være særligt attraktive for studerende fra Aalborg Universitet (AAU) og University College Nordjylland (UCN).  Det viser resultatet af det regionale projekt ”Vækst Via Viden, som Jammerbugt Kommune er med i om at få studerede og højtuddannede ud til virksomhederne. Målet for antal skabte samarbejder er realiseret med hele 165% fordelt på ikke mindre end 114 forskellige samarbejder mellem virksomheder i Jammerbugten og studerende.

Samarbejderne inkluderer bl.a. studiejobs, projektsamarbejder og praktikophold, men også den populære Vækstpilot-ordning, hvor man kan ansætte en højtuddannet med tilskud til dele af lønudgiften. Denne mangfoldighed har flere fordele, fortæller erhvervs-og kommunikationskonsulent Anitta Gøl fra Vækst Jammerbugt

Denne mangfoldighed i samarbejdsformer giver de studerende mulighed for at udforske og anvende deres faglige kompetencer i forskellige kontekster, samtidig med at de skaber værdifulde netværk og indsigter i virksomhedernes drift. For virksomhederne er det en mulighed for direkte adgang til sidste nye viden på områder, de enten ikke har tiden til at arbejde med eller kompetencerne til at få gjort noget ved.

Grøn omstilling og online synlighed hitter
Samarbejdet mellem de studerende og virksomhederne dækker en bred vifte af temaer. Dog er der to hovedområder, der går igen med særlig vægt. Grøn omstilling og bæredygtighed udgør en betydelig del af samarbejdet. Samtidig er online tilstedeværelse, kommunikation og markedsføring blevet afgørende for mange virksomheder at fokusere mere på.

Én af de virksomheder, som har gjort brug af studerende, er produktionsvirksomheden ProCon Staal, som er beliggende mellem Brovst og Fjerritslev. Virksomheden har specialiseret sig i specialleverancer i primært rustfrit stål, og de har netop indgået et samarbejde med studerende fra Aalborg Universitet, som skal have fokus på brand awareness og synlighed i markedet. Det fortæller Michael Bach Nielsen fra ProCon Staal.

Vi var nået til det punkt, hvor der var behov for at skabe mere synlighed om vores virksomhed, men i en branche som vores, så er det ikke kompetencer, vi selv besidder. Derfor måtte vi kigge nye veje. Vi fik hjælp fra Vækst Jammerbugt til at definere opgaverne og fik udarbejdet et stillingsopslag, som vi havde med på en studiejobmesse på Aalborg Universitet. Interessen for vores virksomhed var overvældende, og det endte faktisk med, at vi fik ansat to studerede i studiejob, som er i gang med at lave en helt ny hjemmeside til os, forfine vores produktbeskrivelser samt skabe nyt indhold til vores sociale medier. Hele vores kommunikation får simpelthen et tiltrængt professionelt udtryk, lyder det fra indehaveren.

Afstanden fra Aalborg er ikke altid en hindring
Flere virksomheder uden for storbyen oplever, at det kan være vanskeligt at rekruttere studerende, som har lang transport ud til virksomheder, men her har Procon Staal fundet en løsning, der tilgodeser både virksomhedens behov og de studerendes hverdag med studier.

Vores virksomhed ligger jo geografisk hvor den nu engang gør, og det kan vi ikke ændre på. Derfor var vi også meget bevidste om, at vi måtte være fleksible, hvis nogle skulle finde det attraktivt at samarbejde med os. Det løser vi ved, at de studerende mødes fysisk med os ca. hver 14. dag, og derudover foregår den øvrige kommunikation via online møder og over telefonen. De dage de kommer fysisk på virksomheder, tilbyder vi at hente dem ved bussen. På den måde har vi fået samarbejdet til at fungere.

Selvom projekt Vækst Via Viden nu er afsluttet, så fortsætter Vækst Jammerbugt indsatsen med at skabe samarbejde mellem virksomheder i Jammerbugten og studerende.

LÆS OGSÅ: Lanternen i Blokhus har brug for hjælp