Pendlerne fra Nordjylland tilbagelægger flere og flere kilometer for at komme på arbejde. Forrige år pendlede de i gennemsnit 50,5 kilometer om dagen, hvilket er 35 procent længere end i 2002, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.
I Nordjylland kørte pendlerne i alt 13,4 millioner kilometer om dagen i 2017. Det svarer til at køre fra Skagen til Rom cirka 6.000 gange. Det er en stor stigning i forhold til 2002, hvor pendlerne fra Nordjylland samlet set pendlede 9,5 millioner kilometer om dagen.
- Den stigende pendling skaber kø og trængsel på vejene og behov for en mere effektiv kollektiv trafik. De mange timer, vi bruger i trafikken, er dyre for os alle sammen. Derfor er der behov for, at politikerne får sat skub i de vej-, bane- og broprojekter, der allerede ligger klar, siger Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.
I Nordjylland er det pendlerne fra Rebild, der kører længst for at komme til og fra arbejde. Her kører pendlerne i gennemsnit 58,8 kilometer om dagen. I 2002 kørte pendlerne fra Jammerbugt Kommune 40,1 kilometer til og fra arbejde, mens de i 2017 kørte hele 58,6 kilometer om dagen.
I Brønderslev kører pendlerne i gennemsnit 56 kilometer om dagen, mens pendlerne i Mariagerfjord tilbagelægger 52,4 kilometer om dagen. Pendlerne fra Morsø er dem, der har den korteste afstand til og fra job. I gennemsnit pendler de 39,8 kilometer om dagen.
- Med de store afstande, som pendlerne kører hver dag, er der ingen tvivl om, at de er klar til at pendle langt for at komme på arbejde. Men hvis bus- og togtrafikken ikke glider let, og bilisterne spilder tid på at sidde i kø både morgen og eftermiddag, så bliver det svært for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, der ikke bor i nærheden. Så det går ud over væksten, hvis infrastrukturen ikke er i orden, siger Henrik Friis.
Han peger på, at der er flere vej-, bane- og broprojekter i Nordjylland, der er oplagte at sætte skub i nu.
- Det gælder blandt andet en tredje Limfjordsforbindelse og en mere effektiv jernbane med gode skiftemuligheder i Nordjylland. Her er det vigtigt, at signalprogrammet ikke hindrer en sammenhæng i jernbanen. Der er også behov for at sætte mere skub i hastighedsopgraderingen og elektrificeringen af jernbanen. Tænketanken Kraka har tidligere lavet en analyse, der netop viser, at mange infrastrukturprojekter på sigt vil give overskud. Så det er bare med at komme i gang, siger branchedirektør Henrik Friis, Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.
Tallene i Dansk Byggeris opgørelse dækker alle former for pendling.