Af Ole Stavad (S) Regionsrådsmedlem Kirsten Holcks Vej 8, 9460 Brovst
Undren over forløbet med omlægning af busdrift med kommentar til Venstres Mariane Andersen
Du har angiveligt fulgt med på Facebook Mariane, hvor du har kunne se, hvem der har været aktive for at skabe en fornuftig løsning for den kollektive trafik i Jammerbugt med omlægning af rute 70 og 70X.
Jeg ved godt, at det ikke er særligt almindeligt, men min erfaring er, at dem der arbejder for løsninger ”i det stille”, ofte får størst indflydelse på resultatet. Det er der en hel del, der har bidraget med i den her sag. Ikke mindst medlemmer af regionsrådet fra forskellige partier.
Det, der har undret mig mest i hele det her forløb, er, at Jammerbugt er repræsenteret i Trafikselskabets bestyrelse med Venstres spidskandidat Christian Hem, der også er formand for Teknik og Miljøudvalget, og som godkendte hele omlægningen, der fra starten var uklog og problematisk for store dele af Jammerbugt Kommune. Mig bekendt er planen også godkendt i Kommune Kontakt Rådet, hvor alle borgmestre er med sammen med regionsrådsformanden.
Trafikselskabets oprindelige plan, som vi heldigvis fik ændret, betød:
At busserne ikke kom ind til busholdepladsen i Aabybro, som er et knudepunkt, hvor busserne fra Hjørring/Løkken mødes med busserne fra Fjerritslev/Thisted med mulighed for omstigning. Ingen busser skulle køre gennem Ingstrup, Ryå og Birkelse og man ville nedlægge holdepladsen ved Ålegårds Mark, som bl.a. benyttes af borgere/elever fra Bonderup, Trekroner og Skræm.
For mig er det uforståeligt, at folk med lokalkendskab, som bliver præsenteret for et sådant forslag, tilsyneladende ikke har reageret, allerede inden det kom ud til en bredere diskussion. Det er jo derfor, at det er så vigtigt, at vi er bredt repræsenteret med lokale repræsentanter. Den lokale viden findes ofte ikke hos de embedsfolk, der lægger ”pen” til de forskellige udspil.
Nu sluttede det heldigvis ”rimeligt fornuftigt” efter lange diskussioner. Personligt vil jeg gerne takke mine gode kolleger i regionsrådet for lydhørhed for saglige argumenter fra os, der kender virkeligheden i Jammerbugt.
Så vidt jeg husker var Marianne ikke med i den beslutning som blev taget den gang da hun var sygemeldt så lad lige være med at inddrage hende i det da hun ikke var en del af det
Hun var da ellers meget klar i sin holdning, da hun kommenterede sagens forløb og skamroste toppen af Venstre i kommunen. Hun er en del af Venstre og dermed også en del af beslutningen i første omgang.
Da Nordjylland Trafikselskab (NT) fremkom med sine planer om Fremtidens Kollektive Trafik (FKT) for Nordjylland blev visse ændringer og nedskæringer tilsyneladende overset af både Jammmerbugt Kommunes Teknik og Miljøudvalg og Region Nordjylland. Dog skal politikerne have den ros at de lyttede til borgerne på de såkaldt sociale medier og på et borgermøde i Birkelse, og resultatet blev et rimeligt kompromis.
Tjae-, jeg tænker mit. Partipolitik skal åbenbart fylde mere end selve sagens kerne-.
Jeg har været en af dem, der har lagt indlæg på denne debat omkring busdriften, for at hjælpe til, at vi får de bedste løsninger til alles bedste.
Jeg er ked af, at man fra politikernes side altid smider partikortet, som et argument for handlinger. eller mangel på samme. Det er jo den enkelte folkevalgtes opgave at tjene de borgere, som har valgt en ind i politikken. Her er det politikerens opgave at tjene sine borgere bedst muligt, så livet får bedre vilkår. Der hvor borgeren er og lever.
Vi skal ikke køres over af partipolitik, vi skal have konstruktiv førelse af det, som kan gavne og sikre Jammerbugt kommune mod decentralisering af kommunens position på landkortet. Vi ligger altid under storkommunen Aalborg, hvilket jeg ikke føler er ok.
Jammerbugt er en selvstændig kommune, vi skal passe på os selv. og hjælpe hinanden i kommunen med at trives her. Det må være vores livsnerve.
At vi har en elendig offentlig transport gør det kun “træls”.
Vi her ude på landet er tvunget til at have private biler, da den offentlige bus selv på nuværende tidspunkt, altid kører på de forkerte tidspunkter eller de forkerte steder.
De unge kan ikke komme fra Jammerbugt/til Jammerbugt fra Aalborg, hvis de har besøgt nattelivet i Aalborg. Vores feriebyer kan ikke få personale frem til at betjene turisterne mv..
Jeg har som mor sørget for at mine og andres “unger” har kunnet komme frem til alle mulige aktiviteter i hele døgnet. Mine børn/svigerbørn har taget samme indstilling til at tage kollegaer med på job, men ikke alle har denne mulighed, så derfor bør ressourcerne på busdriften tænkes om.
Jeg ser på sydsiden af fjorden, hvad en X-bus ude på en bred omfartsvej betyder. Den er da ikke blevet mere fyldt ved at køre uden om de små byer, Kun er det blevet mere farligt for de gående, der trodser vejret og den hurtige trafik på omfartsvejen. Gud ved hvor længe Kølby, Barmer, Hornsgård, Valsted, Farstrup og dennes købmand synes det er sjovt. Der er ikke en god vej fra Farstrup ud til omfartsvejen, og ingen læ på den mere end 1 km lange gåtur på en lang smal vej uden belysning.
Lad Aalborg få sit eget Aalborg Omnibus Selskab igen, og lad os i omegnskommunerne lave et godt netværk, så vi kunne slippe ud af trafikhelvedet i Aalborg, der er fyldt med tomme busser, der faktisk de fleste steder har et stoppested for hver 500 meter ofte endda tættere i ly af husene i byen, så der kan man ikke tåle at gå langt.
Hvad får vi ud af dette her i Jammerbugt? Hvad er Jammerbugts pris for at være med i det store NT?
Nu så jeg her på Jammerbugt Posten.dk, et rigtigt godt initiativ til nye borgere i kommunen, det er da en rigtig god idé, som får folk til at føle sig velkommen. En sådan tur var måske også noget, der kunne være godt for turister, jeg ville da gerne selv med på en tur, hvis det var muligt, også som betalende passager. Vi har jo godt af at se vores egen kommune på en anden måde end bare skygger på en hurtig gennemfart fra punkt A til B