Race for Oceans bliver globalt

Race for Oceans
ARKIVBILLEDE Per Dam og Signe Simonsen Foto: Privat ARKIVBILLEDE
Print Friendly, PDF & Email

Race for Oceans Foundation og UNLEASH indgik tidligere på året et strategisk partnerskab med det sigte at udbrede Race for Oceans uden for Danmarks grænser. Initiativet er støttet af BESTSELLER Foundation, og det er med stor tilfredsstillelse, at vi nu kan meddele, at vi i løbet af november gennemfører Race for Oceans i knap 40 forskellige lande og regioner fordelt på 6 kontinenter.

Race for Oceans er skabt i Danmark af initiativtager Signe Simonsen og henvender sig til alle med passion for havet. Konceptet understøtter FN’s Verdensmål 14 – Livet i havet og kombinerer på unik vis sport, strandrensning med viden. Formålet er at skabe øget fokus på den stigende plastikforurening i havene omkring os, og begivenheden har været gennemført med succes i Danmark i såvel 2019 og 2020, hvor en stafet er bragt fra Sylt til Skagen langs den jyske vestkyst, ligesom organisationen primo 2021 har gennemført verdens første virtuelle strandrensning. Det er derfor med stor stolthed, vi nu kan fortælle, at vi er blevet globale. 


”Det er en super god nyhed, at Race for Oceans og UNLEASH er lykkedes med at udbrede konceptet globalt”, fortæller sekretariatschef i UNLEASH Kristian Kampmann. Han fortsætter: ”Med aftalen spiller de to organisationer hinanden gode. Race for Oceans kommer med et stærkt koncept, der er velafprøvet i Danmark, og UNLEASH engagerer en dedikeret gruppe af unge globale talenter, så vi i fællesskab kan gennemføre events rundt om i verden”. 

”Det et en virkelig spændende rejse, som vi er på sammen”, fortæller Signe Simonsen, der fortsætter; ”Vi har i UNLEASH fundet den helt rigtige partner, der med deres unikke baggrund har kapaciteten til at udbrede Race for Oceans globalt. Udfordringen med den stigende plastikforurening i havene omkring os, er et globalt problem, hvorfor det kræver global opmærksomhed og løsninger. Vores fælles mål er, at vi med dette inkluderende initiativ får skabt en ”bølge” af opmærksomhed, der vil blive bemærket helt ind i FN’s hovedkontor i New York”. 

”Der er brug for cirkulær tænkning og effektivitet i brugen af ressourcer og materialer, og især når det kommer til affaldshåndtering skal der tænkes meget mere i værdier. Derfor er affald på BESTSELLER Foundations agenda, og vi er derfor også stolte over og glade for at kunne være med til at muliggøre den globale udrulning af Race for Oceans. Udfordringen med affald, ikke mindst i vandløb, floder og i havet er en global udfordring, der kræver en ambitiøs global indsats. Netop derfor går vi begejstrede ind i dette ambitiøse initiativ, med håb og forventning om at skabe global opmærksomhed, der kan føre til konkret handling. Vi ser frem til samarbejdet med ildsjælene i Race for Oceans og det talentrige UNLEASH-netværk”, udtaler Jannek Hagen, Direktør i BESTSELLER Foundation.

Med til at støtte projektet, er også fire af Race for Oceans samarbejdspartnere, nemlig BMW Danmark, Sol og Strand Ferieudlejning A/S, Elvstrøm Sails A/S samt X-Yachts.