ForsideAndetNordjyderne pendler længere for at komme på arbejde

Nordjyderne pendler længere for at komme på arbejde

Pendlerne fra Nordjylland tilbagelægger flere og flere kilometer for at komme på arbejde. Forrige år pendlede de i gennemsnit 50,5 kilometer om dagen, hvilket er 35 procent længere end i 2002, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.

I Nordjylland kørte pendlerne i alt 13,4 millioner kilometer om dagen i 2017. Det svarer til at køre fra Skagen til Rom cirka 6.000 gange. Det er en stor stigning i forhold til 2002, hvor pendlerne fra Nordjylland samlet set pendlede 9,5 millioner kilometer om dagen.

  • Den stigende pendling skaber kø og trængsel på vejene og behov for en mere effektiv kollektiv trafik. De mange timer, vi bruger i trafikken, er dyre for os alle sammen. Derfor er der behov for, at politikerne får sat skub i de vej-, bane- og broprojekter, der allerede ligger klar, siger Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.

I Nordjylland er det pendlerne fra Rebild, der kører længst for at komme til og fra arbejde. Her kører pendlerne i gennemsnit 58,8 kilometer om dagen. I 2002 kørte pendlerne fra Jammerbugt Kommune 40,1 kilometer til og fra arbejde, mens de i 2017 kørte hele 58,6 kilometer om dagen.

I Brønderslev kører pendlerne i gennemsnit 56 kilometer om dagen, mens pendlerne i Mariagerfjord tilbagelægger 52,4 kilometer om dagen. Pendlerne fra Morsø er dem, der har den korteste afstand til og fra job. I gennemsnit pendler de 39,8 kilometer om dagen.

  • Med de store afstande, som pendlerne kører hver dag, er der ingen tvivl om, at de er klar til at pendle langt for at komme på arbejde. Men hvis bus- og togtrafikken ikke glider let, og bilisterne spilder tid på at sidde i kø både morgen og eftermiddag, så bliver det svært for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, der ikke bor i nærheden. Så det går ud over væksten, hvis infrastrukturen ikke er i orden, siger Henrik Friis.

Han peger på, at der er flere vej-, bane- og broprojekter i Nordjylland, der er oplagte at sætte skub i nu.

  • Det gælder blandt andet en tredje Limfjordsforbindelse og en mere effektiv jernbane med gode skiftemuligheder i Nordjylland. Her er det vigtigt, at signalprogrammet ikke hindrer en sammenhæng i jernbanen. Der er også behov for at sætte mere skub i hastighedsopgraderingen og elektrificeringen af jernbanen. Tænketanken Kraka har tidligere lavet en analyse, der netop viser, at mange infrastrukturprojekter på sigt vil give overskud. Så det er bare med at komme i gang, siger branchedirektør Henrik Friis, Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.

Tallene i Dansk Byggeris opgørelse dækker alle former for pendling.

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER