Kunsten i Han Herred viser portræt- og landskabsmalerier i Fjerritslev Kirkecenter

Sommerudstillingen i Fjerritslev Kirkecenter fra 29. juli til 6. august er den syvende i rækken, siden projektgruppen KUNSTEN i Han Herred blev etableret i 2017. Foto: Privat
Print Friendly, PDF & Email

Kunsten i Han Herred viser portræt- og landskabsmalerier i Fjerritslev Kirkecenter

Malerne Kirsten Kjær og Knud Eel samt ravkunstneren Martha Christensen er på plakaten ved årets sommerudstilling i Fjerritslev Kirkecenter d. 29. juli – 6. august.

Det lokal- og kulturhistoriske projekt »Kunsten i Han Herred« er nu klar med programmet for årets sommerudstilling i Fjerritslev Kirkecenter.

Udstillingen finder sted i dagene fra lørdag 29. juli til og med søndag 6. august og er den syvende i rækken af kunstudstillinger siden projektets opstart i 2017. Ved ferniseringen lørdag 29. juli kl. 14, hvortil alle er velkomne, vil den 80-årige landskabsmaler Rud Ingemann, Øsløs, holde åbningstalen, ligesom der
bliver fællessang og musik ved trioen Niels Kraghede, Johan Svaneborg og Erik Nordholt.

På plakaten er denne gang malerne Kirsten Kjær (1893-1985) og Knud Eel (1914-68), ligesom der vises en lille nicheudstilling med minder om Rav-Martha alias ravkunstneren Martha Christensen (1889-1976). I tilslutning til hovedudstillingen vises et udvalg af projektets seneste donationer af klassiske malerier samt keramik.

Kirsten Kjær, der voksede op i Vester Thorup, blev især kendt som en særdeles produktiv og farverig portrætmaler. Menneskemaleren kaldte hun sig. Hun var impulsiv og temperamentsfuld og havde et sikkert blik for personer med karakterfyldte ansigter – både kendte og anonyme − som hun insisterede
på at fæstne til lærredet. Det kunne være en statsminister Thorvald Stauning, skuespillerne Asta Nielsen og Peter Malberg – et polsk par eller en »Sort Madonna« i Liberia – og mange, mange andre.

Kvindeportræt. Kirsten Kjær (1893-1985) havde et skarpt blik for karakterfulde ansigter, som hun fæstnede til lærredet med en bred farvepalet. Foto: Kirsten Kjærs Museum / Peter Eigenbroth.

Men også mennesker, som hun kendte fra hjemegnen i det vestlige Han Herred, indfangede hun med sine pensler – blandt andre hestehandler Chr. Svendsen, kromandsdatteren Benedikte Munksgaard, overlæge Søren Dalsgaard og digteren Johan Skjoldborg.

En meget stor del af Kirsten Kjærs værker er samlet i det private kunstmuseum, som nevøen Harald Fuglsang og livsfællen John Anderson etablerede i Langvad ved Frøstrup i 1981, og de udstillede malerier i Kirkecentret er venligst udlånt fra netop Kirsten Kjærs Museum.

Knud Eel, hvis fødenavn var Knud Peter Larsen, var født i Hellested på Stevns. Som helt ung blev han draget mod det nordvestjyske, hvilket fik afgørende betydning for hans kunstneriske virke. I bogen »Jydske Tegninger« fortæller Knud Eel om sin første telttur fra Vendsyssel gennem Han Herred mod Thy
i sommeren 1932: »Næste hvil blev på Bjergets højder i Vester-Hanherred. Og som altid teltet op til vejrs i det værste sus! Natten gentog sit ildspil. Alene dreng gennemgik jeg hundedagenes uvejrsnat med rystende, alt sønderrivende brag og lammende lynild. Det var en streng nat.« Året efter slog han sig ned og fik fast tilholdssted i Agger og ændrede samtidig sit navn, da en malerkollega påpegede, at der jo i forvejen var en Knud Larsen blandt landets fremtrædende kunstnere.

Knud Eel (1914-68) stiftede bekendtskab med Han Herred i sommeren 1932, hvor han gjorde ophold på Bjerget og lavede denne tegning undervejs til Thy. Foto fra hæftet “Jydske Tegninger”.

I årene, der fulgte, kom Knud Eel jævnligt tilbage til Han Herred, hvor han tegnede og malede blandt andet i Slettestrand, Grønnestrand, Husby og Brovst. Som en af de få, der fortsatte traditionen fra Skagensmalerne, stod han temmelig alene med sit maleri. Han havde en umiddelbar malerglæde, et inspireret farvesyn og sans for karakteristiske figurer og situationer, og det er sagt om ham, at lyng, sand og Vesterhav gjorde ham til maler − måske ikke mindre til grafiker. På udstillingen i Kirkecentret er det især eksempler på Knud Eels Limfjords-tema, der vises frem.

Rav-Martha, der voksede op på Aagaards Vandmølle og levede resten af sit 86-årige liv i Fjerritslev, hører til de oversete kunstnere i Han Herred. Som navnet antyder, var rav – havets guld – det materiale, som i hendes kyndige hænder blev slebet til de fineste smykker. Hun opnåede endda året før sin død at bidrage til et kunstværk, som den kendte sølvsmed Bent Exner udførte til det daværende Amtsplejehjem i Fjerritslev. Desuden fremstillede Martha Christensen megen anden husflid, der sammen med ravsmykkerne blev solgt fra en lille bod i vejkanten nær landingspladsen i Slettestrand, hvilket gjorde hende kendt og elsket af besøgende fra fjern og nær. Hertil kommer, at hun i op mod 70 år havde det som sin livsgerning, at synge og spille violin for de indlagte på Fjerritslev Sygehus – søndag efter søndag året rundt.

»Kunsten i Han Herred«s sommerudstilling er åben daglig klokken 10-17 med fri adgang, og der er hver dag mulighed for at få en snak med medlemmer af projektgruppen.

− Nye oplysninger om de aktuelle – og andre Han Herred-kunstnere – er særdeles velkomme, ligesom vi meget gerne tager imod donationer af gamle malerier til samlingen, som til daglig er ophængt i Tinghuset og som på længere sigt gerne skulle resultere i et egentligt museum for den klassiske malerkunst her i landet mellem hav og fjord, understreger projektgruppens formand, Herdis Lau Nielsen.