Her skal cyklister og bilister passe særligt på

Foto: Rådet for Sikker Trafik
Print Friendly, PDF & Email

Jammerbugt Kommune og Rådet for Sikker Trafik sætter ind for at få bilisterne og cyklisterne til at holde bedre øje med hinanden, hver gang de kører ud i et kryds.

Når det bliver forår og sommer stiger antallet af cyklister på vejene kraftigt hvert år. I takt med, at flere svinger sig op på cyklen og ud i trafikken, stiger antallet af cyklistulykker desværre også, viser tal fra Vejdirektoratet.


Det kan og skal der gøres noget ved, synes Jammerbugt Kommune, derfor er kommunen gået sammen med Rådet for Sikker Trafik for at gøre trafikken mere sikker for cyklisterne. Med kampagnen “Brug 2 sek. mere på at orientere dig i krydset”

Kampagnen opfordrer både bilister og cyklister til at holde bedre øje med hinanden, når de kører ind i et vejkryds. For syv ud af ti gange, hvor en cyklist kommer alvorligt til skade eller mister livet i trafikken, sker det i et vejkryds.

Jammerbugt Kommune vil derfor over de næste uger have kampagneplakater i kryds, hvor der har været henvendelser i forhold til utryghed.


Ulykker kan have alvorlige følger
Bilister og cyklister møder derfor budskabet ”Brug 2 sek. mere” på gule plakater langs veje og cykelstier i flere byer. Ligesom kampagnens budskaber vises også på sociale medier.

En undersøgelse foretaget af Epinion for Rådet for Sikker Trafik har vist, at det har en effekt. Plakaterne får syv ud af ti cyklister og bilister til at se sig bedre for, når de skal køre gennem et vejkryds. Og det er der brug for.

Hvert år er der i gennemsnit 550 cyklister, der enten kommer alvorligt til skade eller mister livet i trafikken. De fleste af dem i et vejkryds, viser tal fra Vejdirektoratet.  Og årligt er der omkring 15.000 cyklister, der må en tur på skadestuen efter et trafikuheld. Det svarer til flere end 300 cyklister hver uge.

”Det kan have store, menneskelige omkostninger, hvis man som cyklist kommer ud for en ulykke. Et styrt i asfalten kan betyde, at man brækker knogler eller måske slår sit hoved voldsomt, hvilket kan have følger i mange år efter ulykken. Der skal så lidt til, for at en ulykke sker. Men der skal også meget lidt til, for at den ikke sker”, siger Liv Kofoed-Jensen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Foto: Rådet for Sikker Trafik

Voldsomme kræfter på spil 
Når en bil og en cyklist kolliderer, så kan skaderne blive voldsomme. Det kan gå hårdt ud over cyklisten, også selv om bilen når at bremse lidt ned.  

Hvis en bil for eksempel rammer en cyklist med 40 km/t., så svarer det til, at cyklisten falder ned fra 2. sal. Det viser beregninger fra firmaet Dancrash, som rekonstruerer og analyserer færdselsuheld. 

Så store kræfter er på spil, hvis en bil fx rammer en cyklist i et kryds (kilde: DanCrash): 

– Hvis en bil rammer en cyklist med 40 km/t., så svarer det til, at cyklisten falder ned fra 2. sal. 

– Hvis en bil rammer en cyklist med 50 km/t., så svarer det til, at cyklisten falder ned fra 4. sal. 

– Hvis en bil rammer en cyklist med 60 km/t., så svarer det til, at cyklisten falder ned fra 5.-6. sal. 

Gode råd til cyklister: 

  • Afpas din fart før kryds og sideveje, så du kan nå at standse, hvis det bliver nødvendigt. 
  • Brug 2 sek. mere på at orientere dig, før du kører frem.  
  • Vær opmærksom på højresvingende biler, der kommer bagfra, og venstresvingende biler, der kommer forfra. 

Gode råd til bilister: 

  • Afpas din fart før krydset, så du kan nå at standse, hvis det bliver nødvendigt. 
  • Brug 2 sek. mere på at orientere dig, før du kører frem. 
  • Vær opmærksom på cyklister, når du skal svinge til højre eller venstre.