Trafikken er i den grad tilbage på vejene efter coronanedlukningen, og det viser sig nu også på ulykkesbilledet. De foreløbige tal for årets første tre måneder viser en stigning i tilskadekomne i forhold til coronaårene 2020 og 2021, men også et fortsat fald i antallet af trafikdræbte i forhold til tiden før corona.
Årene 2020 og 2021 slog dansk rekord for det laveste antal dræbte i trafikken og med færrest tilskadekomne i trafikken. Spørgsmålet er, om det er en tendens, der vil fortsætte hen over 2022?
Danmark er nu for længst genåbnet, og det giver derfor god mening at se på de foreløbige tal for trafikulykker i forhold til, om coronatiden har lært os at holde afstand i trafikken, sætte farten ned og vise hensyn til hinanden. Det er nemlig præcis den adfærd i trafikken, der er nødvendig, hvis vi fortsat skal holde de markant lave ulykkestal, vi så i 2021, hvor 135 blev dræbt i trafikken mod 199 i 2019.
Afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen, Vejdirektoratet, siger:
”I marts måned i år så vi mere trafik end i årets to første måneder. Set i lyset af det har marts måned markant færre dræbte i forhold til tidligere år. Der er dermed alt mulig grund til at tro, at vi faktisk godt kan finde ud af at køre pænt, når alene fem mistede livet i trafikken i marts måned. Desværre er antallet af tilskadekomne igen højt og faktisk på næsten samme niveau som før corona. Jeg synes, at vi skylder os selv og hinanden at køre bedre i trafikken, og får vi de gode corona-takter retur, så bør vi også se færre ulykker.”
Med 27 dræbte i trafikken i årets første tre måneder har vi at gøre med noget færre trafikdræbte end årene før corona, som gennemsnitligt lå på cirka 38 dræbte i løbet af de første tre måneder af 2017 til 2020.
Til gengæld tegner der sig altså et billede af, at tallet for tilskadekomne i trafikken er på vej op til samme niveau som tiden før corona, som gennemsnitligt lå på cirka 643 tilskadekomne i løbet af årets første tre måneder.