Forsinkelser på nye biler sender efterspørgslen på brugte biler på himmelfart

En af landets største bilkoncerner forudser, at den globale mangel på mikrochips vil drive priserne på brugte biler i vejret. Foto: PR.
Print Friendly, PDF & Email

Den globale mangel på mikrochips og stål skaber forsinkelser på leveringen af nye biler. Det smitter af på markedet for nyere brugte biler, som inden for bilbranchen nu forudses at blive ekstra attraktive.

Bilmarkedet er tilbage i topform. I april blev der solgt hele 52 procent flere nye biler end i samme periode sidste år, og dermed er det tabte fra årets første måneder indhentet. Nu er en global mangel på de mikrochips, som i dag er en essentiel komponent i alt fra mobiltelefoner og computere til køleskabe og biler, dog årsagen til, at der bliver produceret langt færre biler end planlagt.

I første kvartal måtte tyske Volkswagen eksempelvis nedjustere produktionen med 100.000 biler og en af landets største bilkoncerner, Nielsen Car Group, der står bag bilhusene Bjarne Nielsen samt Bilernes Hus, beretter om, at flere bilproducenter har nedskaleret eller indstillet produktionen midlertidigt i adskillige måneder.

– Vi har fået at vide fra stort set alle de bilproducenter, vi samarbejder med, at de ikke kan levere det antal nye biler til Danmark, som markedet efterspørger. Langt fra faktisk. Med stor købelyst og få biler kan vi på de mest populære modeller ikke imødekomme efterspørgslen her og nu, og som det ser ud lige nu, så kommer langt de fleste til at vente længe endnu på nye biler fra fabrikkerne, siger Bjarne Nielsen, der er direktør i Nielsen Car Group.

Også hos Danmarks største markedsplads for bilhandel mærker man, hvordan kombinationen af den omfattende chipmangel og corona præger markedet. I løbet af det seneste halve år er udbuddet af biler, der er under fire år gamle, nemlig faldet med 20 procent fra cirka 70.000 til 56.000 på Bilbasen.

– Vi har set et faldende udbud af nyere brugte biler siden sidste forår, da coronaen kom, men nu, hvor der leveres færre ny biler, bliver den tendens forstærket markant. Tilstrømningen til brugtbilmarkedet er bremset op, og vi regner først med at markedet er normaliseret i 2024, siger Jan Lang, der er kommunikationschef hos Bilbasen.

Eftertragtede brugte biler

At udbuddet af nye biler ikke matcher kundernes efterspørgsel, mærkes også hos Nielsen Car Group, hvor tendensen på det pressede brugtbilsmarked især sender nyere brugte biler i ekstremt høj kurs. Det vurderes tilmed, at de kun bliver endnu mere attraktive i den nærmeste fremtid.

– Efterspørgslen på nyere brugtbiler var i forvejen stigende, og nu kommer alle de bilkøbere, der har planlagt at købe en ny bil i den kommende tid, til at skulle vente længere end normalt. Det vil få endnu flere til at købe brugt og skabe yderligere rift om især de nyere brugtbiler, som vi har mulighed for at levere med det samme. Af samme årsag er det som bilkøber fornuftigt at være ude i ekstra god tid, siger Bjarne Nielsen.

Mulighed for god handel

Under coronaens første bølge nedskalerede mange bilmærker produktionen markant, som modsvar til et mere forsigtigt bilkøbermarked. Efter et halvt år var efterspørgslen på nye biler dog allerede tilbage på normalt niveau, men grundet blandt andet den globale mikrochipmangel, kan udbuddet nu ikke længere følge med. I sidste ende kan den haltende bilproduktion dog også gøre, at bilkøberne kan nøjes med en lidt mindre udskrivning end planlagt.

– Det er selvfølgelig en uheldig situation, ikke mindst for de kunder, der har glædet sig til en ny bil. Situationen betyder dog også, at bilen hjemme i garagen er steget i værdi, og dermed har tabt mindre i værdi end normalt. På den måde ser vi, at prisforskellen mellem kundernes nuværende biler, og dem de bytter til, er blevet mindre. Effekten er størst på de næsten nye biler – også kaldet demobiler – der i høj grad prissættes efter nybilspriserne, og dermed er nogenlunde konstante, siger Bjarne Nielsen.

Sadler om til en ny hverdag

Hos Nielsen Car Group forventer man ikke billedet vil ændre sig før sidst på året. Derfor fokuserer man i den kommende tid også ekstra på de brugte biler.

– Konkret har vi iværksat et udsalg på demobiler. Det plejer vi først at have i november, men har flyttet det i år, da vi mærker efterspørgslen fra kunderne. En demobil vil give mange følelsen af ny bil, men til en lidt bedre pris end normalt, og så er det samtidig noget, vi kan levere nu, så kunderne er klar til sommeren, siger Bjarne Nielsen