Med den største udrulning af en ny butikskæde nogensinde, vil Coop nu udfordre de store udenlandske og danske discountkæder. I løbet af i år åbner Coop hver måned ca. 10 butikker i den nye kæde Coop 365discount. Den grønne farve skal være lig med ansvarlige og sunde varer, moderne digitale løsninger og altid lave priser.
Kunderne har reageret så positivt på Coops nye discountkoncept, Coop 365discount, kendt for den grønne farve, at kæden nu bliver rullet ud over hele Danmark.
Den består lige nu af ca. 70 butikker. I år åbner i gennemsnit 10 nye hver måned, i alt 120, så kæden vil omfatte ca. 190 butikker i slutningen af i år. Der er tale om en investering på ca. 200 millioner kr. i 2022. Samtidig begynder kæden fra og med denne uge at have landsdækkende markedsføring.
”Kundernes krav til discount har ændret sig, siden vi åbnede de første for 40 år siden. De vil kunne købe alle de varer, de har brug for, de vil have mere kvalitet, de vil have mere orden og stiller langt større krav til klima, bæredygtighed, sundhed og økologi – og stadig til de laveste priser. Derfor har vi de seneste år testet mange nye elementer, og er nu klar på det, der er vores bud på Danmarks grønne discountkæde,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop.
De fleste af de nye butikker er nuværende Fakta-butikker, der udvides og moderniseres. Men der vil også komme mange helt nyopførte butikker til. Coop Ejendommes byggeplaner omfatter 25 helt nye butikker. Desuden vil butikker fra Coops andre kæder, der passer ind i det nye grønne koncept, konverteres til Coop 365discount. Desuden er der stor interesse fra mange selvstændige brugsforeninger for at åbne Coop 365discount-butikker efter, at de første er åbnet med gode erfaringer.
”Det som kunderne bedst har kunnet lide fra vores første godt 70 test-butikker, tager vi med i den nye kæde,” siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop 365discount.
”Det er:
- Allergi- og miljøvenlige varer til discountpriser, bl.a. i minirisk-mærket
- Bonus på frugt og grønt: Alle brugere af Coop-appen opsparer 10 procent
- Convenience: Nemme måltider og hurtige løsninger i høj kvalitet.
- Digitale løsninger, der gør indkøbsturen hurtigere og nemmere: Scan & Betal i alle butikker
- Discountpriser: Priserne tjekkes løbende og matcher 1:1 konkurrenterne.
- Flere varer at vælge imellem, så man kun behøver handle et sted. Alt i alt har vi op mod 30 procent flere varer at vælge mellem. For kunderne vil gerne både spare penge og tid.
- Økologi fylder mere og ikke mindst med stort udvalg af Coops egen Øko365-serie med økologi til discountpris,” siger Thomas Nielsen.
Fakta fortsætter som selvstændig kæde med landsdækkende markedsføring, og vil fortsat omfatte over 200 butikker.