Brevkasse; Kan jeg få dækket min udgift til at montere et overløbsanlæg for at undgå nye skybrudsskader?

Foto: Kirill Ryzhov/MostPhotos

Hej Oplysning

Efter sidste skybrud fik jeg vand i mit hus. Min indboforsikring har dækket de ting, som blev ødelagt i vores kælder. Men min forsikring har skrevet, at de ikke vil dække skybrudsskader fremover, hvis ikke jeg får et “overløbsanlæg”.

-- annonce ---

Selvom jeg har en tør kælder nu, kommer der jo regn igen. Og jeg synes, at det er en dyr udskrivning særligt fordi, at jeg købte huset i januar 2017 og ikke kan se af tilstandsrapporten, at der skulle være fejl på kloakken. Så er det ikke min ejerskifteforsikring, der skal dække? Eller kan husforsikringen dække en sådan udgift? Min husforsikring dækker skjulte rør, og jeg har også købt en udvidet vandskadedækning.

Men venlig hilsen
Husejeren – nu med en tør kælder

Svar:

Hej husejer – nu med en tør kælder

Først og fremmest har dit forsikringsselskab lov til at stille særlige krav til forebyggelse efter en enhver skade.

Udgifter til forebyggelse er generelt ikke dækket af en forsikring. Derudover dækker en standard ejerskifteforsikring ikke fejl ved eller skader på udendørs kloakinstallationer. Hvis du har en udvidet ejerskifteforsikring, kan du være dækket, hvis der er en konkret skade på din kloak. Men det gælder kun, hvis skaden ikke er dækket af din husforsikring. For en konkret vurdering, må du kontakte dit forsikringsselskab.

Din husforsikring kan dække, hvis der er et brud på et skjult rør eller en udendørs stikledning. Men altså ikke, at du skal have monteret et ekstra overløb for at undgå skader i fremtiden. Din udvidet vandskadeforsikring kan dække følger efter fx vand, som trænger ind gennem utætheder i klimaskærmen eller opstigende kloakvand, når det ikke har regnet nok til at være et skybrud.

Forsikringsmæssigt har der været skybrud, når der falder 15 millimeter i løbet af 30 minutter eller 30 millimeter på et døgn. På Forsikringsvejret.dk kan man se, om der har været skybrud på en bestemt adresse på et givent tidspunkt.  

Bedste hilsner
Forsikringsoplysningen

Forsikringsoplysningen har i mere end 85år ydet uvildig rådgivning til Danske forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning