Alliance for fremtidens sundhed
For at bevare et stærkt sundhedsvæsen med de rette kompetencer skal der tænkes nyt og ud af boksen. Derfor er de nordjyske parter på sundhedsområdet gået sammen i en Nordjysk Sundhedsalliance.
– Vi har i partnerkredsen kunnet se, at der har været ideer og indsatser, vi hver især har haft svært ved at gribe. Derfor er det Nordjysk Sundhedsalliances fornemme opgave at tage netop de emner op, der ikke hører naturligt til i de eksisterende fora. Det her er noget, vi vil. Det er et stort samfundsmæssigt problem. Derfor skal vi i samarbejde åbne alle døre og vende alle sten i forhold til at klæde vores studerende og medarbejdere bedst muligt på til fremtidens sundhedsvæsen, siger Anne Bukh, koncerndirektør i Region Nordjylland.
Alliancen har udpeget tre spor, den vil arbejde indenfor.
Uddannelsesveje
Det første er nye uddannelsesveje, der f.eks. skal se på optimering af studerendes praktikker. Der skal også arbejdes med merituddannelser og sporskiftemodeller.
– Vi skal åbne døren til en karriere i sundhedsvæsenet for mange flere og skabe langt mere fleksible veje over i uddannelse og ud i job. Det kræver, at vi gør merituddannelser mere udbredte, gør det nemmere at skifte spor og bygge nye kompetencer ovenpå samt skaber nye uddannelsesmuligheder, hvor man f.eks. studerer på deltid, mens man har et relevant arbejde, siger Kristina Kristoffersen, rektor på Professionshøjskolen UCN
– Det handler om at skabe både fleksibilitet og sammenhæng på tværs af uddannelserne, supplerer Lene Kvist, direktør på SOSU Nord. På social- og sundhedsuddannelserne udvikles der bl.a. i disse år en række nye uddannelsesmuligheder for voksne, der sent i livet skifter til sundhedsbranchen, og som ofte starter som ufaglærte afløsere. Der er et stort potentiale for både uddannelse og videreuddannelse i denne gruppe, og en tværfaglig tilgang kan være med til at åbne perspektiverne for den enkelte medarbejder. Og det er der brug for – alle analyser viser en øget efterspørgsel på social- og sundhedsuddannede og sygeplejersker.
Efter- videreuddannelse
Det næste spor er praksisnær efter- og videreuddannelse. Kan man f.eks. efteruddanne sig, mens man er på arbejde hos patienten. Det kan være digital undervisning eller kompetencekort.
– Det er vigtigt at få udviklet nye formater for efter- og videreuddannelse inden for sundhedsområdet. Behovet er stort, men det kan være svært for medarbejdere og ledere at afsætte tid til uddannelse i en travl hverdag. Derfor skal der udvikles nye praksisnære digitalt understøttede tilbud – også på tværs af uddannelsesinstitutionerne i Nordjylland, siger direktør Peter Møller Pedersen fra Social- og Sundhedsskolen Skive – Thisted – Viborg.
Digitale kompetencer
Det tredje og sidste spor er øgede digitale kompetencer hos personalet. Den digitale udvikling går rygende hurtig til fordel for patienten. Men det skal sikres, at personalet på en god og tryg måde også følger med udviklingen.
– Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet vil medvirke til at forme fremtidens sundhedsvæsen i den fortsatte digitalisering. Vi uddanner læger og ingeniører til udvikling og implementering af digital sundhed i praksis. Den tværfaglige indsats og det brede samarbejde er vigtige elementer i forhold til at øge de kompetencer, som skal være med til at fremme anvendelsen af nye innovative teknologier og digitale løsninger i sundhedsvæsnet, siger Jeppe Emmersen, prodekan for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Aalborg Universitet.
– Det er utroligt vigtigt, at vi får klædt vores personale på til fremtidens digitale udfordringer og muligheder. Der bliver udviklet nye programmer og ny teknologier hele tiden og med stigende hast i alle brancher, men måske især i sundhedssektoren, fordi gevinsterne kan være så store. Det er vigtigt, at vores personale føler sig uddannede, kompetente, trygge og interesserede i den udvikling – i sidste ende til gavn for både patienten og kvaliteten og effektiviteten i vores sundhedsvæsen, siger Bente Graversen, direktør i Sundhed og Kultur i Aalborg Kommune.