Mildt efterårsvejr får nordjyderne til at udskyde skiftet til vinterdæk
Mange bilister udskyder det årlige skifte fra sommer- til vinterdæk med en lille måned. Det hænger ifølge automekaniker Anders Hjortlund i Pandrup sammen med de indtil videre lune efterårstemperaturer.
På trods af, at kalenderen viser november, kører mange bilister fortsat rundt med fire sommerdæk på bilen. Normalt begynder danskerne for alvor at flokkes om autoværkstederne for at få skiftet til vinterdæk i oktober, men i år har mange udskudt opgaven.
Ifølge automekaniker og indehaver af AutoPartner-værkstedet Hjortlund Autoi Pandrup hænger det sammen med det indtil videre meget milde efterårsvejr.
– Mange af vores kunder kommer for at skifte til vinterdæk, når temperaturen begynder at falde. Det plejer at være i oktober, men efteråret har været så varmt i år, at kunderne først for alvor er begyndt at booke tider i november måned, siger Anders Hjortlund.
AutoPartner anbefaler at køre på vinterdæk, så snart vejtemperaturen er nede på syv grader, og ved sæsonens start skal dækmønstret være på mindst tre millimeter.
Bedre sikkerhed og brændstoføkonomi
Bedre sikkerhed er den åbenlyse og vigtigste årsag til at få sat vinterdæk bilen. Vinterdæk giver en markant kortere bremselængde, når kulden rammer, og tusindvis af små riller i dækket giver et optimalt vejgreb i sne og slud.
Hos Autopartner oplever man imidlertid, at mange ikke er klar over, at de rigtige dæk til årstiden også kommer med en væsentlig brændstoføkonomisk gevinst. Det skyldes, at hvis man har godt vejgreb og dermed godt træk på hjulene, så undgår man at bruge unødvendigt brændstof på at lave hjulspind, hvilket især kan være en udfordring for elbilerne, der ofte har flere hestekræfter end benzin- og dieselbiler.