Danmark er på ny ved at åbne igen efter flere måneders undtagelsestilstand, hvor store dele af de ansatte i den offentlige og private sektor har arbejdet hjemmefra, og hvor nogle virksomheder, institutioner mm. har holdt helt eller delvist lukket.
I den periode har markant færre end normalt brugt deres sundhedsforsikring til behandling af stress. Det gælder i tidsrummet fra Danmark blev lukket ned 12. marts til og med slutningen på den første fase af genåbningen i begyndelsen af maj. Det viser nye tal fra Topdanmark Livsforsikring, hvor ca. 100.000 kunder har sundhedsforsikringer sammen med deres pensionsordning.
Fald på næsten 60 pct.
“Corona har ramt de flestes hverdag som et lyn fra en klar himmel. Først og fremmest skal vi fortsat passe godt på de syge og dem i risikogruppen. Men coronapandemien har også medført nogle anderledes arbejdsvaner og – for nogle – et mere sammenhængende liv med en bedre work/life balance. Det kan vi se i vores tal, hvor vi under nedlukningen har haft en meget markant nedgang i stresstilfælde på 59 pct. i forhold til samme tid sidste år,” siger adm. direktør i Topdanmark Livsforsikring Vivian Weis Byrholt.
Hun tilføjer, at mens vi nok heller ikke fremover kan undgå en travl hverdag, så er det meget vigtigt, at vi holder fast i nogle af de ting og vaner, som vi har fået under coronakrisen. Herunder muligheden for at arbejde mere fleksibelt med mere virtuelt samarbejde, der ofte kan gøres hjemmefra. Hun understreger, at det dog meget afhænger af den type job, man har, om det er en mulighed.
“Vi vurderer, at faldet i stresstilfælde hovedsageligt skyldes, at mange har haft mulighed for at arbejde mere hjemme og i mange tilfælde også har haft børn hjemme. Det har givet mere tid i hverdagen, med mindre transporttid til arbejdet og for børnefamilier mindre tid på at hente og bringe børn til skole og fritidsaktiviteter. Samarbejde via digitale platforme har givet mere fleksibilitet til selv at indrette sit arbejdsliv og få det til at gå op med andre ting. Derudover har nedgangen i aktiviteten i samfundet nok virket som et generelt pusterum, ikke kun på arbejdsfronten. Vi har simpelthen haft færre ting, vi skal,” siger Vivian Weis Byrholt.
Hun peger samtidig på, at det også kan være stressende at have et Skypemøde med et barn på skødet og mad i ovnen, men at den mere fleksibilitet og det at have lidt mere tid med familien samlet for mange har været en fordel. Derudover er de yngste børn kommet tilbage i skole, før forældrene er kommet tilbage til arbejde, og mange arbejder stadig hjemmefra og vil gøre det nogen tid endnu.
Vivian Weis Byrholt pointerer desuden, at hvis privatøkonomien påvirkes af coronasituationen, vil det for de fleste være en udpræget usikkerhedsfaktor, der kan give stress.
Stigning i stress før nedlukning af samfundet
Usikkerhed om fremtiden kan også have bidraget til, at Topdanmark så en stigning i antallet af stressdiagnoser på sundhedsforsikringen i starten af coronapandemien.
“Da coronapandemien kom til Danmark, så vi en stigning i antallet af stresstilfælde blandt vores kunder på 24 pct. Vi har ikke andre årsagsforklaringer, end at det kan have at gøre med coronapandemien, der har skabt yderligere usikkerhed i hverdagen. Allerede med Mette Frederiksens tale 11. marts, der lukkede Danmark ned, så vi, at stresstilfældene begyndte at falde mærkbart igen,” siger Vivian Weis Byrholt.
Fakta: Stressdiagnoser under coronapandemien
Alle procentangivelser er i forhold til samme periode sidste år – 2019. Det dækker kunder, der har fået hjælp fra Topdanmarks sundhedsforsikring i forbindelse med stress.
– I perioden fra den første dansker blev smittet med coronavirus til regeringen lukkede samfundet ned steg antallet af stress-diagnoser med 24 pct.
– Umiddelbart efter meldingen om nedlukningen af samfundet om aftenen 11. marts 2020 faldt antallet af stressdiagnoser med 30 pct.
– I tiden fra nedlukningen af samfundet frem til første fase af genåbningen var antallet af stressdiagnoser 59 pct. lavere end på samme tidspunkt sidste år.
– Under fase 1 af genåbningen var niveauet af stressdiagnoser 68 pct. under niveauet på samme tidspunkt sidste år.
– Trods de færre stresstilfælde under coronapandemien regner Topdanmark fortsat med, at coronapandemien kan komme til at give øget brug af sundhedsforsikringerne. Det offentlige sundhedssystem har helt naturligt i en periode prioriteret behandlingen af COVID-19, og derfor forventer Topdanmark, at flere kunder fremover vil gøre brug af deres sundhedsforsikring til behandling af sygdomme som er blevet udskudt i det offentlige hospitalsvæsen.