Vi vælter i stigende grad vægge og åbner op for lys og natur. Det viser Outline Vinduers salgstal, hvor eksempelvis salget af foldedøre og hæveskydedøre er steget med intet mindre end 20 procent i år sammenlignet med samme periode sidste år.
Kigger man ind i salgstallene hos vinduesproducenten Outline, som producerer dør- og vinduesløsninger til forbrugere i hele landet, solgt gennem trælaster, så er der i øjeblikket en klar tendens, der skinner igennem: Danskerne vil have større og større vinduespartier.
Sammenligner Outline nemlig salget af store vinduespartier i år med samme periode sidste år, så er der ingen tvivl om, at det fylder væsentlig mere i produktionen nu. Eksempelvis har Outline solgt knap 20 procent flere foldedøre og hæveskydedøre i år, hvis man holder det op mod salgstallene fra sidste år, og her udgør elementer med en bredde på over fem meter et stigende antal:
– Som en af landets største vinduesproducenter kan vi meget hurtigt mærke i salgstallene, hvad der trender hos den danske forbruger. Og her kan vi se en tydelig tendens til, at danskerne gerne vil lukke op for lyset og invitere naturen indenfor med store vinduespartier – både når det gælder renovering og nybyg, forklarer Outline Vinduers salgschef Claus Petersen Koch og fortsætter:
– Faktisk har efterspørgslen på større vinduespartier været så stor de seneste år, at vi allerede tilbage i 2016 måtte lancere foldedøren i helt op til syv meter som en fast del af sortimentet, og i år har vi gjort det samme med vores hæveskydedøre, som nu fås i op til otte meter. Og det har vakt stor interesse hos de danske forbrugere, hvilket vi ikke alene kan se på salgstallene, men også på den interaktion vi oplever på de sociale medier, når vi deler inspirationsbilleder fra danskere, der åbner op for lys og natur.
Det er ikke kun i Danmark, at de brede vinduespartier vinder indpas. I eksempelvis England har samme tendens kunnet ses gennem flere år, og en undersøgelse fra AMA Research, der er en af landets førende specialister i at levere markedsundersøgelser og indsigt i den britiske bygge- og anlægsbranche, viser fortsat kraftig vækst i markedet for tofoldige døre. Faktisk anslår rapporten en vækst på syv procent om året frem til 2020.
– Det er også den vej, det kommer til at gå herhjemme. Typisk er eksempelvis foldedøre og hæveskydedøre en mere luksusvare inden for vinduesindustrien, så derfor skal det stigende salg også ses i lyset af, at den danske økonomi i øjeblikket er god med lave renter og høje opsparinger. Men derudover er vi generelt også blevet mere bevidste om, hvad dagslys kan gøre for vores humør og sundhed, hvor store vinduespartier virkelig kan have en indflydelse, slutter Claus Petersen Koch.