Er det Google, Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, TikTok, Pinterest eller et helt andet sted, du skal annoncere for din virksomhed? Pas. Det afhænger meget af din målgruppe, hvor det økonomisk kan svare sig at bruge dine begrænsede annoncekroner. Følger du fx med i diskursen omkring sociale medier, lægger du sikkert tit øre til diskussionen om, hvilket medie har tag i flest unge, voksne osv.
Hvilket socialt medie skal du rette dit fokus mod?
Sådan en diskussion er ikke subjektiv, for der findes et objektivt svar på, hvad der er det bedste sted at annoncere, hvis du ønsker at nå bestemte målgrupper – om end svaret kan ændre sig med tiden, efterhånden som folk migrerer til nye platforme, og såkaldte ”late movers” tager til de gamle. Lad os tage udgangspunkt i, at du ønsker at nå folk, der flittigt bruger Facebook. Hvad skal du tænke på?
Hvad koster annoncering på Facebook?
Du skal bl.a. tænke på, at det er forholdsvist svært at vide, hvad du ender med at skulle betale for at nå de brugere, du ønsker. Dermed ikke sagt, at Facebook får fri leg til at ribbe din bankkonto, for det er selvfølgelig dig, der sætter loft over, hvor mange penge højst må bruges på annoncering. Men når du konkurrerer med andre firmaer om at få annoncer vist, afgøres priser på en annonceauktion.
Vil du have hjælp fra et Facebook-bureau?
Hvordan kommer du så godt i gang med marketing på Facebook? Du kan fx tage fat i et Facebook bureau, der har den faglige ballast til at få mest ud af de penge, du har at bruge på annoncering. Vil du have hjælp fra sådan et bureau, så kan hjælpen fx antage form at et samarbejde med faste udbetalinger, eller at du blot køber dig et klippekort, der berettiger dig til et vist antal timers hjælp.