Til Naturfagsmaraton i Nordjylland: 1.200 elever i dyster i opfindsomhed

Eleverne skal bygge deres eget bud på skywalk i opgaven udviklet sammen med Dansk Byggeri.
Print Friendly, PDF & Email

1.200 nordjyske skoleelever konkurrerer om de bedste opfindelser, når Naturfagsmaraton rammer Nordjylland og fire forskellige byer i uge syv.

11.02 går det løs i Aabybro, Jammerbugt
DGI Huset Aabybro, Jens Møllers Vej 3, 9440 Aabybro.
16 klasser med 400 elever tilmeldt fra:
Aabybro Skole, Biersted Skole, Fjerritslev Skole, Gjøl Skole, Nørhalne Skole, Ørebroskolen, Skolecenter Jetsmark, Skovsgaard Tranum Skole


Hvordan kan enzymer spare energi? Hvordan bygger man en skywalk ud over en klint, så den kan holde? Og hvordan dæmper man støjen fra en larmende maskine på en fabrik?


Det er bare nogle af de spændende udfordringer, som omkring 1.200 skoleelever fra det nordjyske skal finde kreative svar på, når Naturfagsmaraton kommer til regionen. Nærmere bestemt er der konkurrencer i Aabybro den 11. februar, i Brønderslev den 12. februar, i Svenstrup den 13. februar og i Løgstør den 14. februar. 

Omkring 24.000 elever fra 5. og 6. klasse fra hele landet skal løse sjove udfordringer med opfindsomhed og sammenhold til årets udgave af Naturfagsmaraton, der blev skudt i gang i januar.

Spændende opgaver fra danske virksomheder

I år har Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton, samarbejdet med Novozymes, Dansk Byggeri og Dansk Akustisk Selskab om at udvikle tre af de i alt otte opgaver til Naturfagsmaraton.

På tværs af alle aktiviteter samarbejder Naturvidenskabernes Hus med virksomheder og organisationer for at forbinde undervisningen i naturfagene og matematik med virkelige problemstillinger, fortæller direktør i Naturvidenskabernes Hus, Anders Dahlstrup:

“Samtidig med, at de har det sjovt sammen, så oplever eleverne, at kemi, fysik og matematik bliver brugt til fx at udvikle produkter, de kender fra hverdagen. De får også et indblik i de job- og karrieremuligheder, som naturvidenskab og teknologi kan give dem senere i livet. Det er det, som koblingen mellem virksomheder og skoler kan,” siger han.

I opgaven fra Dansk Byggeri kommer eleverne til at arbejde med en opgave, hvor de skal bygge en funktionel model af en skywalk. Underdirektør i Dansk Byggeri, Louise Pihl, mener, at det handler om at få virkeligheden ind i den danske skole:

“I Dansk Byggeri vil vi gerne være med til at skabe begejstring blandt eleverne ved at vise dem, hvad naturfag også kan bruges til. Det handler om at få virkeligheden ind i folkeskolen og vise, hvordan vi i bygge- og anlægsbranchen kan spille ind i de naturvidenskabelige fag. Derudover er det heller ingen hemmelighed, at vi på den lange bane håber, at de elever, der interesserer sig for naturfag, også ser en fremtid i vores branche,” siger hun.

Novozymes: Det er sejt at arbejde med naturvidenskab

Novozymes har leveret de enzymer, som eleverne skal arbejde med i enzymopgaven. Her skal de undersøge, hvordan enzymer og naturens egne løsninger kan bruges til at reducere brugen af kemikalier og spare strøm, fx når vi vasker vores tøj.

“Naturen er fantastisk, og med biologiske løsninger som enzymer, kan vi hjælpe til med at løse nogle af verdens største problemer som forurening og global opvarmning. Jeg håber, at dét vil kunne give eleverne blod på tanden, så de ser hvor sejt det er at arbejde med naturvidenskab,” siger Claus Crone Fuglsang, der er forskningsdirektør i Novozymes.

Den sidste af de tre opgaver har lyd som tema, og den er udarbejdet i samarbejde med Dansk Akustisk Selskab.