Trods udlandets konkurrencedygtige priser har brugere af danske proteser en fordel. Som grundlæggere af den moderne tandteknikeruddannelse uddanner vi nemlig nogle af verdens dygtigste fagfolk.
Hver femte dansker over 30 år bruger tandprotese. Når de skal have lavet en ny protese, stilles de ofte i et dilemma. Valget står nemlig ofte mellem kvalitet og pris, da danske tandklinikker udfordres af billigere tilbud fra blandt andet Østeuropa, Tyrkiet og Asien. Men i virkeligheden burde valget ikke være så svært. Danmark har nemlig nogen af verdens dygtigste fagfolk. Det mener René la Cour fra MinTandtekniker, der har været med til at forbedre og udbrede kendskabet til den moderne naturtro proteseteknik med tandkødsefterligning.
– Det her er et område, hvor jeg har oplevet mange, der har fortrudt, at de valgte en lav pris frem for kvalitet. Ens tænder og protese er afgørende for livsglæden. Hvis kvaliteten halter, kan det få fatale konsekvenser for hverdagen, siger René la Cour.
Rigtig protese første gang
Når Danmark er førende inden for tandproteser skyldes det blandt andet, at vi var blandt de første til at uddanne tandteknikere til fagspecifikke eksperter. Og det kommer protesebrugerne til gode i dag, når tandlægerne kan henvise deres patienter til en dedikeret proteseklinik.
– Som tandlæge skal vi være specialister på så mange områder, at vi ikke kan være de bedste til alt. Derfor er det betryggende, at vi kan sende vores patienter videre til en veluddannet faggruppe, hvor de kan få det bedst mulige resultat første gang. Jeg henviser personligt kun en patient, hvis jeg er sikker på, at den modtagende klinik kan levere samme høje kvalitet som os, siger tandlæge Thomas Hedegaard fra Tandlægerne Hedegaard & Kjærgaard.
Thomas Hedegaard har henvist patienter til klinikkerne fra MinTandtekniker siden 2004. Han uddyber:
– Jeg har oplevet mange uheldige proteser fremstillet i udlandet, som efterfølgende skal laves om. Tandteknikerne i udlandet kan jo i princippet være mere ligeglade med resultatet, for kunderne kommer ikke bare lige tilbage og får rettet fejl og mangler. I Danmark laver man det ordentligt fra starten.
– Er kunden ikke tilfreds med protesen, kan vi ændre tandopsætningen på stedet og på kun 15 minutter. Det kunne blive dyrt og tidskrævende for både kunden og tandteknikeren eller -lægen, hvis det ikke var på en dedikeret proteseklinik. Det giver en utrolig høj kundetilfredshed, og der er maksimalt en eller to patienter om året, der vender tilbage anden gang for at få lavet ændringer, tilføjer René la Cour, som driver to af MinTandteknikers otte klinikker i Jylland.
Nabolande er langt bagud
Som eksemplet med Tandlægerne Hedegaard & Kjærgaard viser, nyder de danske protesebrugere godt af samarbejdet mellem tandlæger og tandteknikere i Danmark. Man kan derfor fristes til at tro, at det også er tilfældet i vores nabolande. Men sådan er situationen slet ikke, fortæller Helga Largren, der er en af grundlæggerne af tandteknikeruddannelsen i Danmark.
– I Tyskland og Sverige har tandlægestanden i langt større grad været mod oprettelsen af en selvstændig uddannelse for tandteknikere, fordi de er bange for at miste kunder. Det har også taget lidt tid i Danmark, men vi må endelig ikke underkende, hvor meget gavn vi har i Danmark af det gensidige samarbejde og den vidensdeling og tillid, der er mellem faggrupperne, siger Helga Largren.
Der er omtrent 300 tandklinikker i Danmark med speciale i tandproteser, og der uddannes cirka 30 nye tandteknikere om året.