Sol og Strand mærker stigende sommerhus-interesse fra danskere

Per Dam, direktør hos Sol og Strand Feriehusudlejning. Foto: Sol og Strand Feriehusudlejning.

På grund af udbruddet af COVID-19 og den usikkerhed, pandemien medfører, vil mange danskere foretrække at holde ferien i hjemlandet i år. Det vurderer Louise Byg Kongsholm, der er administrerende direktør hos pej gruppen – scandinavian trend institute, der analyserer forbrugertrends og -adfærd.

Hos Sol og Strand Feriehusudlejning, der udlejer og servicerer omkring 6.500 feriehuse i hele Danmark, mærker man også en stigende interesse fra danskerne i forhold til at leje et sommerhus, og det glæder direktør Per Dam.

-- annonce ---


– Det har stor betydning, at danskerne vælger at holde ferie i Danmark i år, og vi ser frem til at kunne tage godt imod de mange danske feriegæster. Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at give dem en god oplevelse i et dansk feriehus, siger han.

Selv en stigende dansk efterspørgsel vil dog ikke kunne lukke hullet efter tabet af de udenlandske overnatninger, der normalt udgør 75% af de årlige overnatninger i feriehusbranchen, fastslår Per Dam.

– Vi er rigtigt glade for flere danske gæster, men siden regeringen valgte at lukke Danmarks grænser, har den danske feriehusbranche allerede mistet 2,4 millioner overnatninger, og der er i øjeblikket ingen efterspørgsel fra udlandet på grund af usikkerhed omkring en mulig åbning af grænserne.

– Det har store konsekvenser ikke alene for Sol og Strand og vores husejere men i den grad også for de mange danske kystsamfund, hvor tusindvis af job er bundet op på turismen. En feriegæst bruger en tredjedel af sit forbrug på overnatning, mens to tredjedele går til forbrug på feriedestinationen, så derfor rammer denne her krise lokalsamfundene uhyre hårdt, siger Per Dam og tilføjer.

– Danmark er et skønt land og rummer en masse oplevelser i de forskellige regioner med et væld af aktører, der hver dag stræber efter at skabe gode oplevelser for gæster. Ved sammen at støtte lokalt og dansk i år kan vi være med til at skabe muligheden for, at disse gode oplevelser også findes efter krisen.