Tirsdag 1. september lancerede Jammerbugt kommune sammen med 35 andre kommuner chatbotten MUNI.
Chatbotten skal hjælpe borgere på tværs af Danmark med hurtigt svar på spørgsmål om kørekort, flytning, pas, lægeskift, åbningstider, adresser, priser og meget andet.
Chatbotten MUNI sikrer en større tilgængelighed til kommunerne, og borgere finder MUNI på Jammerbugt Kommunes hjemmeside: jammerbugt.dk – nederst i højre hjørne.
MUNI er et offentligt pionerprojekt
Chatbotten er et pionerprojekt og det største offentlige samarbejdsprojekt inden for chatbot i Danmark. Bag chatbotten MUNI står 36 kommuner, som allerede indgår i det fælles virtuelle callcenter: ”Den Digitale Hotline”.
”I Jammerbugt Kommune arbejder vi målrettet med at bruge de digitale muligheder, som teknologien tilbyder. Chatbotten MUNI giver os mulighed for at servicere borgerne endnu bedre, end vi gør i dag i kommunen og gennem samarbejdet i ”Den Digitale Hotline”. MUNI er skabt for at hjælpe borgerne til selv at finde hurtige svar på kommunens hjemmeside døgnet rundt”, udtaler borgmester i Jammerbugt Kommune Mogens Christen Gade.
”Den Digitale Hotline” giver i dag borgere mulighed for at blive betjent telefonisk i 60 timer om ugen. Her sidder medarbejdere fra i alt 43 kommuner klar til at servicere borgere på tværs af kommunegrænser i forhold til selvbetjeningsløsninger og generelle spørgsmål. I Jammerbugt Kommune indgår medarbejdere fra Borgerservice i bemandingen af ”Den Digitale Hotline”.
Chatbotten MUNI er altså et supplement til ”Den Digitale Hotline”. Mens MUNI er klar døgnet rundt til at hjælpe borgerne, så er åbningstiderne for ”Den Digitale Hotline”:
Mandag til torsdag – kl. 08.00 – kl. 20.00
Fredag – kl. 08.00 – kl. 16.00
Søndag – kl. 16.00 – kl. 20.00
Hvad er en chatbot?
En chatbot er et stykke software/et computerprogram, som kan svare på en persons spørgsmål. I stedet for at personen skal søge eller klikke sig ind til informationen, så finder programmet det bestemte indhold, som personen søger efter. I tilfældet med chatbotten MUNI, så søger den efter det specifikke indhold på jammerbugt.dk, som borgeren spørger efter – f.eks. hvordan man skifter læge.