Helårsdækket er alternativet til den traditionelle brug af sommer- og
vinterdæk. Du sparer to dækskifter, men bekvemmeligheden går ud over
sikkerheden.
De milde vintre med ganske få frostvejrsdage har givet mange bilejere
overvejelser om at bruge helårsdæk frem for sommer- og vinterdæk.
Dermed sparer bilisten omkostningerne til de to årlige dækskifter,
ligesom man heller ikke skal tænke på opbevaringen af de dæk, der
ikke er i brug.
Traditionelt har langt hovedparten af de danske bilejere sat vinterdæk
på bilen, når klokken indstilles til vintertid, og omvendt monteret
sommerdæk, når det er sommertid. Men hvis ikke der er udfordringer med
sne- og isglatte veje, er helårsdækket vel et reelt alternativ? Vi har
spurgt en ekspert.
”En del danskere vil fint kunne nøjes med helårsdæk – typisk
taler man om bilister med et mindre kørselsbehov. Men jeg mener, at det
mest afgørende er, om man er i stand til helt at undlade kørsel på
dage, hvor der er glat eller risiko for glatte veje. Skal man afsted
hver dag og på faste tidspunkter, så er vinter-/sommerdæk klart den
mest sikre løsning. Husk på, at de mest udfordrende tidspunkter på
døgnet oftest er morgen og aften, hvor der sker temperaturskifte fra
plus til minus og omvendt,” siger Jesper Sørensen, ingeniør og
teknisk chef hos dækproducenten Nordics Bridgestone.
Han forklarer forskellen på helårsdækket og vinterdækket:
”Så længe vejen er tør eller våd, så er helårsdækket ganske
tæt på vinterdækket, når det kommer til sikkerhed – men når
friktion er nedsat (rim, slud, sne, is etc., red.), så er der ganske
stor forskel. Derfor anbefaler vi fortsat vinterdæk til alle med et
regelmæssigt kørselsbehov; det er i dagens yderpunkter, vi oplever
nedsat friktion, og det kræver kun en kort strækning med rimfrost for
at uheld kan ske.”
BESPARELSER VED HELÅRSDÆKKET
Vælger du at sætte helårsdæk på bilen, så giver det især
besparelser til dækskifte og opbevaring. Det koster mellem 1.500 og
2.000 kroner om året for dækskifter og opbevaring samt kalibrering af
dæktrykmålere.
”Der er fordele og ulemper ved at bruge helårsdæk frem for vinter-
og sommerdæk. Det er især billigere og mere bekvemmeligt at bruge de
samme dæk året rundt, men det ændrer ikke ved, at bilens evne til at
bremse bliver forringet ved brug af helårsdæk,” siger Rasmus
Boserup, kommunikationschef hos OK, landets største tankstationskæde.
STOR FORSKEL PÅ BREMSELÆNGDEN
Den tyske bilistorganisation ADAC har testet forskellen i bremselængde
på henholdsvis helårsdæk og vinterdæk på isglat vej samt
helårsdæk og sommerdæk på tør vej ved motorvejshastighed. På
isglat overflade var helårsdækkets bremselængde 23 procent længere
end vinterdækket, og på tør vej var helårsdækkets bremselængde 37
procent længere.
”Kører man på helårsdæk, anbefaler vi, at man – så vidt det er
muligt – lader bilen stå, når der er risiko for glatte veje og i
stedet venter med at sætte sig i bilen, indtil veje er blevet ryddet
eller saltet. Så undgår man de mest udfordrende vejforhold. Desuden
skal man være opmærksom på, at med helårsdæk får man ikke
automatisk det halvårlige dæktjek og dæktrykskontrol, som bilister
får i forbindelse med ombytning af sommer-/vinterhjul. I stedet skal
man selv sørge for, at en sådan kontrol gennemføres,” lyder det fra
Jesper Sørensen.
FAKTA: DE TRE DÆKTYPER…
* Sommerdækket er karakteriseret ved et mønster med større blokke
som giver store gummiarealer, der giver friktion med vejbanen, samt
brede åbne riller der effektivt bortleder store mængder af regnvand.
Sommerdækket giver god stabilitet, også ved høje hastigheder, og
høje temperaturer. Sommerdækkets gummiblanding bliver derimod relativ
hård ved lave temperaturer hvilket giver nedsat friktion.
* Vinterdæk fungerer optimalt på kolde og våde veje, men især på
sne og is mærker man vinterdækkets styrker. Vinterdækket bruger dels
sin særlige gummiblanding og slidbanemønster til at give vejgreb, når
det er koldt, vådt og friktion er generelt nedsat – f.eks. også på
efterårs veje med nedfaldne blade. Hemmeligheden er en gummiblanding
der bevarer sin fleksibilitet når temperaturerne falder til ned omkring
og under frysepunktet. Samtidig er slidbanemønsteret designet med mange
mindre mønsterblokke, der igen er udformet med lameller, som tilsammen
giver mange kanter, der kan bide sig ned i det fedtede og kolde
underlag.
* Helårsdækket er et kompromis mellem de to sæsondæk; bruger
elementer fra både sommer og vinterdæk og fungerer da også ganske
udmærket både sommer og vinter – men især om vinteren vil man dog
opleve at forskellen er betydelig, på kolde vinterveje med lav friktion
vil vinterdækket give markant mere vejgreb.. Til bilisten der kan
undlade at køre når det er glat eller der er risiko for glatte veje
(rim, slud, sne ,is) så kan helårsdæk være en fornuftig løsning.