ForsideAabybroManglende service for borgerne i hele NT's område? Hvorfor kører der busser?...

Manglende service for borgerne i hele NT’s område? Hvorfor kører der busser? Hvor kører der busser? Gør bussen til et plus

Manglende service for borgerne i hele NT’s område? Hvorfor kører der busser? Hvor kører der busser? Gør bussen til et plus

Af Susanne Kristensen

Kære Ole Steen Jensen, Birkelse,

Du har i dit læserbrev her på Jammerbugtposten.dk fanget den samme mangel, som jeg i mine læserindlæg har fremlagt. De, som sidder med denne opgave, har helt tabt forbindelsen til deres borgere i kommunerne. Vi skal alle være med til at servicere storbyen, men de ser ikke den lokale borger i yderdistrikterne som et plus. Hurtighed fra A til B er deres argument, men hvad med fremkommelighed og tilgængelighed?

LÆS OGSÅ: LÆSERBREV: Er Birkelse/Ryå slagtet grundet mangelfuld planlægning i NT trafik?

Jeg har gennem længere tid observeret busser i Aalborg – dem er der altså nok af i byen, og de er alle næsten tomme. Der kører flere linjer på rad og række gennem Nørresundby og gennem Aalborg sydfra for at lande på Kennedy Arkaden. Hvorfor ikke samle passagererne i én eller to linjer med fyldte busser til Arkaden? Hvad med Lindholm Station osv.? Hvorfor ikke decentralisere den offentlige trafik?

Hvis jeg som dårligt gående, svagtseende vil til min families kirkegård ved Tylstrup, eller besøge en veninde i Grindsted, tage til Vrå, Børglum, Gandrup eller Aså, så skal jeg tage bussen – lige nu med linje 70 – som jeg kan stoppe ude på landevejen i landzone, der ligger ca. 800 meter fra min bopæl. Så skal jeg med vold og magt tage med til Aalborg Station for at skifte bus.

“Næ,” vil den opmærksomme sige, “du kan stå af i Nørresundby på Vestergade, kæmpe dig gennem trafik og over travle gadekryds flere gange for at nå over til Østergade og tage en bus der.” Jae, men jeg havde jo ikke planlagt en dagsrejse eller en længere marchtur for dovne fodgængere – jeg skulle bare fra punkt A til B, sådan som der oftest argumenteres for ved nedskæringerne. Nu er mine punkt A til B jo ikke uddannelse eller andet vigtigt, og heller ikke på NT-gruppens liste, så jeg må blive hjemme eller køre egen bil.

Hvorfor så ikke afskaffe alle busser? De oser og irriterer i Aalborg by. Mange af busserne holder og udblæser/tømmer partikelfiltrene ude i landdistrikterne eller ved Bouet på de store P-pladser, når de ikke er i drift. Er det miljøvenligt?

Min mening er, at vi skal have faste ruteforbindelser på alle steder, hvor borgerne nu findes, og fast timedrift hver time det meste af døgnet. Busplaner, der ikke passer sammen på kryds og tværs – forskellige planer for hver time/hver dag – det kan ingen overskue, og derfor er der ingen kunder i bussen. Man kan jo ikke lige få en idé om at køre en tur, som det er nu, for hvordan ser turen ud, og kan jeg overhovedet komme hjem igen? Kører bussen?

Der mangler let overskuelighed og faste driftstider, lige meget hvornår og hvor man bor i NT’s område. Der er meget spild i driften, og det skyldes manglende oversigt/indsigt i borgernes tankegang, handlekraft og evne.

Hvor mange kilometer vil man i NT’s beslutningsgruppe anslå, at en borger er i stand til at gennemføre for at komme med en bus, der kommer sporadisk forbi? Hvad med en cykel/knallert, sågar også nævnt løbehjul, til nærmeste stoppested? Ja, ude i det mørke ingenting, så er de væk, når man bliver sat af igen ved et stoppested på vej hjem. Og sætter man så dette køretøj ved afgangsstoppestedet, eller skal man slæbe det over til stoppestedet, hvor man bliver sat af, og så gå tilbage til afgangsstedet? Her er de fleste borgere allerede stoppet med at tænke offentlig trafik ind i deres dagligdag.

Hvis vi tager broklapperne i Limfjorden, så ved næsten alle, hvornår de åbner og lukker, så her kan man planlægge at undgå en kødannelse ved broerne. Samme mulighed skulle der være for busserne, inkl. togtrafik. Folk kan i hovedstaden hoppe ud af et transportmiddel og ind i et andet på samme sted uden at skulle begive sig ud i farlig trafik over længere afstande. Der kan folk godt hoppe ind og ud af transportmidlerne, for de kører altid på samme tidspunkt hver dag året rundt. Nutidens borgere vil ikke/orker ikke længere tids overvejelser/planlægninger for bare at skulle tage en smuttur et eller andet sted hen.

En X-bus på få bestemte tidspunkter med få stoppesteder bør betragtes som en bonus mellem større afstande/byer på de tider, behovet må være der. De kan ikke være et plus for alle andre, hvor der skal være overskuelighed og let adgang til offentlig trafik, når borgeren har fået en idé eller bare lyst til en tur et sted hen i Nordjylland.

NT bliver heller aldrig et godt alternativ til en privat bil for vores turister. Man kan tage på interrail/busser rundt til næsten alle turiststeder i hele Europa, men i Nordjylland er der lige nul fokus på dette. Vi er hægtet af for længe siden. Selv min datters tur til Georgien, som jo skulle være SÅ dårligt et land – der kører der offentlig transport overalt, også på el!

Mit råd er derfor: vask tavlen ren, lav en ny og god plan for al offentlig trafik i hele Nordjylland. Så vil der vælte ind med kunder i “butikken”. Let adgang, altid en afgang, så vil borgerne vælge offentlig trafik til i stedet for fra, også selvom de skal hoppe ud og ind af flere busser/tog, når bare det sker på samme lokalitet. Ingen lange ventetider og ingen hundrede meters gåafstande flere steder på en enkelt tur. Sidst men ikke mindst – borgeren vil endda helt sikkert kunne nå hurtigere frem, end man gør nu.

Gør bussen til et plus!

LÆS OGSÅ: Til Christian Hem: Skal vi ofre de små byer for Xbusserne?

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER