Nordjyllands Politi skrev cirka 100 færdselssager i løbet af påskeugen. Halvdelen af dem var for at overtræde hastighedsbegrænsningerne.
”Sænk farten. Bare lidt.” Sådan lyder rådet fra Nordjyllands Politi.
Det var primært patruljer fra Nordjyllands Politi operative færdselsafdeling og tungvogncenter, der i påskeugen afviklede en række trafikkontroller i politikredsen.
”Vores indsatsområder i år var først og fremmest Vendsyssel. Det vil sige, at vi især foretog kontroller i Frederikshavn kommune og områderne langs vestkysten Løkken, Blokhus og så lidt længere mod nord, hvor der jo traditionelt er en del besøgende,” forklarer den ansvarlige for Nordjyllands Politis påskekontroller, fg. politikommissær Thomas Ottesen, der oplyser, at betjentene skrev omkring 100 færdselssager i de nævnte områder i løbet af påskeugen.
Fart fandt vej til bødeblokken
Nordjyllands Politis fokus, når de afviklede kontrollerne, var på to af de såkaldte trafikfarlige forseelser: uopmærksomhed og fart. Og især sidstnævnte overtrædelser fandt ofte vej til betjentenes bødeblok.
”Af de færdselsager, vi optog, var omkring 50 procent af dem for overskridelser af hastighedsbegrænsningerne. Flere af disse førere er målt til en hastighed, der vil give en frakendelse af førerretten,” siger Thomas Ottensen, der vurderer, at denne kedelige tendens med at træde lidt ekstra på speederen kan skyldes den ekstra plads, der for tiden er på vejene.
”Men fart er sammen med sprit og uopmærksomhed en af primære årsager til ulykker og deres voldsomhed, så vores råd er helt enkelt: Sænk farten. Bare lidt. Det redder liv,” understreger politikommissæren.
Også mobil- og selesager
Ligeledes blev der skrevet 20 sager for at tale i mobiltelefon under kørsel samt 5 sager for ikke at have sikkerhedssele på under kørslen.
”Og en enkelt bilist havde ikke noget kørekort, da han blev standset af os, hvorfor han blev sigtet for kørsel uden førerret,” tilføjer Thomas Ottensen.
Som en følge af COVID19 valgte Nordjyllands Politi – ud fra et sundhedsfagligt synspunkt – at aflyse de traditionelle systematiske spritkontroller.
”Men vores personale griber naturligvis ind, hvis de stopper en trafikant, og man får mistanke til, at føreren er påvirket, ligesom at de enkelte politi-patruljer stadig foretager en spritkontrol af de enkelte bilister, når det skønnes nødvendigt,” understreger Thomas Ottesen.