ForsideAabybroLisbet Emmery: Omlægning af busruter bør ske med fornuft

Lisbet Emmery: Omlægning af busruter bør ske med fornuft

Print Friendly, PDF & Email

Omlægning af busruter bør ske med fornuft

Af Lisbet Emmery. Næstformand i Teknik- og Miljøudvalget, Socialdemokratiet

NT er i gang med at omlægge og spare på de regionale busruter. Fremtidens kollektive trafik skal slankes, så der ikke længere kører parallelle ruter, men kun en hurtigbus, som til gengæld får flere afgange og man tilfører en række services i busserne (arbejdsborde, gratis Wi-Fi, og toilet mm).

Så langt så godt, og det har vi i Jammerbugt Kommune vidst det sidste års tid. Det vi ikke har vidst, var, hvorledes ændringerne skal udmøntes på de regionale linjer her i kommunen.

NT er nu nået til at se på rute 70 og rute 970X, som i dag har en række parallelle forløb, hvor begge buslinjer kører de samme strækninger. Hvordan kan man slanke disse, uden at det går ud over vores borgeres dagligdag og uden at vi griber til uhensigtsmæssige løsninger? Der er den svære opgave, vi har foran os. I Teknik- og miljøudvalget havde vi en sag på i maj 2024, hvor vi skulle drøfte om et nyt stoppested til 970X skulle placeres på Birkelsevej eller på Østergade. Ingen af delene var vi i udvalget begejstrede for, og bad om at få sagen udsat og nærmere belyst. På formandskabets initiativ blev der kaldt til møde med NT og trafikplanlæggerne fra forvaltningen, og vi fik en grundig gennemgang af de løsningsforslag, som NT arbejdede med. Med baggrund i relativt lave passagertal i Ryå og Birkelse fremlage NT en model for at fjerne rute 70 og rykke 970X ud til et nyt fælles stoppested på Thistedved ved pendlerpladsen ved Ryå. 

Vi gik fra mødet med en fornemmelse af, at de forslåede omlægninger var forkerte og ikke ville understøtte behovet for kollektiv trafik i Aabybro området. Derfor var det vigtigt at stoppe op og tænke sig godt om, og vi besluttede også, at vi ville indkalde til et borgermøde efter sommerferien.

De seneste års omlægning af den kollektive trafik i NT har medført lukning af flere af de ”gammeldags” rutebilstationer og åbning af de såkaldte KNUDEPUNKTER, som er stoppesteder med skiftemulighed og særlig service. Det kan give god mening, hvor placeringen af rutebilstationen påfører busserne unødvendig køretid.

I Aabybro har vi et moderne knudepunkt ved DGI-huset. Og her synes vi i den socialdemokratiske gruppe, at busserne fortsat skal ind omkring, når de kommer til Aabybro – også 970 X, når den fremover skal erstatte 70´eren. Her kan man skifte bus, så man kan komme på både kryds og tværs i kommunen. Det er en god ide.

Hvor busserne kan spare tid er på vejen ind til knudepunktet. I dag oplever trafikken, og dermed også busserne, forsinkelser, når de skal fra omfartsvejen ind og ud til Aabybro. Det gælder både ved Østergade og Vestergade /Toftegårdsvej, hvor de tætliggende kryds og en voksende trafik giver kødannelser.

Det er derfor vigtigt at se på, om vi kan forbedre trafikafviklingen de 2 steder. Kan vi forbedre de trafikale forhold ved indkørslerne til Aabybro, kan både bilister og busserne spare tid. Dette kan kompensere for bussens lidt længere rejsetid, når den skal forbi busknudepunktet i Aabybro.

Dette bør vi kunne nå inden efteråret 2025, hvor busomlægningen forventes iværksat. Vedrørende økonomien kan vi bruge vores sparsomme midler på forbedringer i de to kryds, som alle trafikanter til og fra Aabybro vil få glæde af, i stedet for at bygge nye stoppesteder i Østergade og ombygge Birkelsevej. 

Og hvor skal 970X bussen så køre hen på vej til og fra Aabybro? I den socialdemokratiske gruppe har vi lyttet til de mange indlæg, der var på det velbesøgte borgermøde i Birkelsehallen i sidste uge. Vi vil gerne bakke op om en løsning, hvor den nye rute 970X efter knudepunktet i Aabybro får 1 stop i Ryå og 1 stop i Birkelse ved den tidligere skole evt. med et stop ved VUC i den østlige ende af Aabybro. Udpegning af de fremtidige stoppesteder bør ikke alene ske ud fra passagertal. Tryghed er også en vigtig parameter, og det lever et stoppested ved pendlerpladsen ved Ryå absolut ikke op til.   

På sin videre færd mod vest bør 970 X også stoppe mellem Skovsgaard og Fjerritslev, så de små bysamfund nord og syd for ruten får mulighed for en vis busdækning. Et stop ved den såkaldte Ålegårds mark er en mulighed.

De foreslåede ændringer af ruteføringen vil ikke påvirke NT’s forventede besparelse væsentligt, da besparelsen ligger i, at der kun kører ÉN bus på ruten. Vi kan i den socialdemokratiske gruppe således bakke op om den planlagte besparelse, hvis 970X får en mere hensigtsmæssig ruteføring omkring Aabybro, Ryå og Birkelse. 

Andre ruter i Jammerbugt Kommune kommer også frem på spareplanen i løbet af kort tid. Det er vi opmærksomme på, og vil tage dialogen med NT og regionen.

Deltag i debatten på Jammerbugtposten.dk - Skriv en kommentar til denne artikel:

Skriv venligst en kommentar
Indtast dit navn

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER