ForsideJammerbugtLangt flere drenge søger hjælp efter økonomisk afpresning med intime billeder

Langt flere drenge søger hjælp efter økonomisk afpresning med intime billeder

Langt flere drenge søger hjælp efter økonomisk afpresning med intime billeder

SletDet Rådgivningen i Red Barnet har i 2023 hjulpet rekordmange børn og unge, der har været udsat for digitale krænkelser eller noget andet ubehageligt på nettet. Hvert femte rådgivningsforløb har handlet om afpresning eller trusler, og det er dermed den tematik, som har fyldt allermest i rådgivningen. Især har der været en markant stigning i antallet af drenge, der søger hjælp efter at være blevet økonomisk afpresset med intime billeder. Stigningen fortsætter i 2024, oplyser Red Barnet i en pressemeddelelse.

– Jeg ligger og ryster, og jeg har også lige kastet op.  
 
Sådan fortæller en ung dreng, da han ringer til SletDet Rådgivningen i Red Barnet. Han bliver afpresset med et nøgenbillede og er bange. Han græder og får fremstammet, at hans forældre aldrig må få at vide, hvad der er sket.  
 
Den unge dreng er en af de mange børn og unge, forældre og fagpersoner, som har kontaktet SletDet Rådgivningen i 2023. Rådgivningen har haft i alt 1.680 samtaler med og om børn og unge, der har været udsat for digitale krænkelser eller noget andet ubehageligt på nettet. Det svarer til gennemsnitligt otte samtaler hver dag, rådgivningen har været åben. Desuden er chatbotten, der er tilgængelig døgnet rundt på SletDet Rådgivningens hjemmeside, blevet brugt 812 gange.    
 
Sidste år er dermed det hidtil mest travle i rådgivningen, hvor det er lykkedes at hjælpe rekordmange børn og unge. Det fremgår af SletDet Rådgivningens årsrapport 2023, som bliver offentliggjort i dag.  
 
Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt-Nielsen, glæder sig over, at så mange har rakt ud til rådgivningen og fået hjælp. Samtidig bekymrer hun sig over, at behovet er så stort.  
 
– Alt for mange børn og unge oplever noget ubehageligt på nettet, og ofte går de alene med det. Det er så vigtigt, at de ved, der er hjælp at hente, og derfor er det i den grad glædeligt, at flere har rakt ud til SletDet Rådgivningen, siger hun og fortsætter:  
 
–  Vi ved desværre, at problemet vokser, og rigtig mange børn og unge får ikke den hjælp, de har brug for. Med sociale medier har vi givet børn adgang til nogle legepladser, hvor der – i modsætning til på de fysiske legepladser – slet ikke er tilstrækkelige krav om sikkerhed. Og hvor de stort set er overladt til sig selv. Samtidig er det legepladser, hvor mennesker, der ønsker børn det ondt, har fået direkte adgang til børnene. Det ser vi desværre hver dag på SletDet Rådgivningen, siger Johanne Schmidt-Nielsen.  
 
Stor stigning i drenge, som afpresses økonomisk 
SletDet Rådgivningen er Danmarks eneste professionelle rådgivning, der giver specialiseret hjælp til børn og unge, som har været udsat for noget ubehageligt online. Her kan de få psykologisk førstehjælp, hjælp til at kontakte sociale medier og politiet for at få fjernet materiale samt rådgivning i rettigheder og muligheder for at begrænse skaden.  
 
I 2023 har hvert femte rådgivningsforløb i SletDet handlet om afpresning og trusler, og ser man udelukkende på rådgivningerne om digitale krænkelser, er det knap hvert tredje, der har handlet om den tematik. Afpresning og trusler er dermed det, som allerflest henvender sig til SletDet Rådgivningen om.  
 
Især økonomisk afpresning har rådgivningen set en markant stigning i. 104 rådgivningsforløb handlede om den tematik i 2023, og stigningen fortsætter i 2024. I første kvartal af i år har der været næsten dobbelt så mange forløb som i første kvartal sidste år.  
 
Det er oftest drenge, der udsættes for økonomisk afpresning med et intimt billede, som afpresseren typisk er kommet i besiddelse af ved at udgive sig for at være en anden, hacke den unges mobiltelefon eller manipulere billeder. Og konsekvenserne er store.  
 
– Det er nogle virkelig voldsomme og alvorlige sager. Når de unge drenge kontakter os, er de ofte rådvilde og desperate. De har måske allerede overført tusindvis af kroner, men afpresseren bliver ved med at true med at dele de intime billeder med deres venner og familiemedlemmer. De unge føler simpelthen, deres liv er blevet ødelagt, siger Johanne Schmidt-Nielsen.  
 
– Afpresningen er forbundet med så meget skyld og skam for dem, at de ikke føler, de kan tale med nogen om det – slet ikke deres forældre. Derfor er det så vigtigt, at voksne omkring børnene står klar, spørger nysgerrigt ind til livet online og også taler med børn og unge om risikoen for fx afpresning. Allerhelst inden det er gået galt.  
 
Rådgivere sidder klar til at give psykologisk førstehjælp 
Der er flere lighedstræk i de henvendelser, SletDet Rådgivningen får om økonomisk afpresning. Afpresseren er typisk en engelsktalende person, der udgiver sig for at være fx en jævnaldrende pige. Afpresseren begynder ofte med at kræve små beløb, som stiger, hver gang offeret betaler. Der er eksempler på, at der er blevet betalt op mod 10.000 kroner. Snapchat og Instagram er de sociale medier, hvor de fleste af drengene kommer i konkakt med afpresserne.  
 
Drengene er typisk mellem 14 og 17 år, men SletDet Rådgivningen er blevet kontaktet af drenge helt ned til 12 år, der har været udsat for økonomisk afpresning. Sagerne er ofte komplekse, og der er brug for flere rådgivningssamtaler end i andre typer af henvendelser.  
 
Lene Stavngaard, chef for Beskyttelse mod digitale krænkelser og leder af SletDet Rådgivningen i Red Barnet, forklarer, hvordan rådgivningen håndterer sagerne:  
 
– Når børn og unge kontakter os i en meget sårbar situation, yder vi først og fremmest psykologisk førstehjælp, og det kan der i høj grad være brug for i sagerne om afpresning og trusler. Mange ringer til os som en sidste udvej, da de står i en desperat situation præget af skam. Samtidig rådgiver vi om, at det hverken hjælper at sende penge eller mere intimt materiale. Til gengæld er det vigtigt at samle beviser som fx screenshots af afpresningen og oplysninger om afpresseren, inden man blokerer forbindelsen og anmelder det til politiet. Vi hjælper med alt fra at anmelde til platforme og politi til at få fjernet krænkende og ulovligt indhold hos sociale medier, siger Lene Stavngaard.  
 
Unge piger afpresses især for mere intimt materiale 
Der er en markant kønsforskel i afpresningssagerne. Det er hovedsageligt drenge, som oplever at blive afpresset økonomisk med for eksempel intime billeder, mens det overvejende er piger, der bliver afpresset for mere intimt materiale. Det kan både ske med ægte billeder, men der er også eksempler på helt unge piger, der bliver afpresset med manipuleret materiale, hvor fx deres profilbillede er sat på en nøgen krop. 
 
– Det er vigtigt at være opmærksom på, at digitale krænkelser har en særlig kønnet slagside. Generelt rammes flest piger, men mange er ikke klar over, at drengene i stigende grad rammes af økonomisk afpresning, hvor deres helt almindelige seksuelle nysgerrighed udnyttes groft og vendes imod dem. Det er en udvikling, som vi skal have bremset, siger Lene Stavngaard.  
 
Det kræver blandt andet, at langt flere børn, unge og voksne omkring dem kender til en rådgivning som SletDet. Og at der er finansiering til at holde den åben, når der er behov for det.  
– Der er brug for at udvide SletDet Rådgivningens åbningstider. Næsten hver fjerde henvendelse til rådgivningen kan ikke besvares nu på grund af travlhed, eller fordi opkald og chats kommer uden for rådgivningens åbningstid. Vi vil rigtig gerne hjælpe flere børn og unge, for behovet er der, siger Johanne Schmidt-Nielsen.  
 
De fem mest udbredte tematikker om digitale krænkelser, som børn og unge henvender sig til SletDet Rådgivningen om, er afpresning og trusler (31 procent), deling uden samtykke (25 procent), mobning og chikane (13 procent), hacking (12 procent) og grooming (7 procent).  
 
SletDet Rådgivningen hjælper rekordmange børn og unge i 2023 
 
•    SletDet Rådgivningen har i 2023 haft 1.680 rådgivningssamtaler – fordelt på 1.002 rådgivningsforløb – via telefon, mail eller chat med og om børn og unge, der har oplevet digitale krænkelser eller noget andet ubehageligt på nettet. Derudover er chatbotten blevet brugt 812 gange.  
 
•    Ud over rådgivningssamtalerne har der været 233 samtaler, hvor rådgivningen har været i kontakt med en såkaldt tredjepart, fx et socialt medie, politi eller kommune, på vegne af barnet eller den unge.  
 
•    200 rådgivningsforløb – svarende til hver femte – har handlet om et barn eller en ung, der er blevet afpresset eller truet. I lidt over halvdelen af de forløb er barnet eller den unge blevet økonomisk afpresset typisk med intimt materiale. En stor del af forløbene (84 procent) om afpresning og trusler handler om seksualiseret indhold som fx intime billeder og videoer – også kaldet sextortion.  
 
•    Flest piger kontakter SletDet Rådgivningen. I 61 procent af rådgivningsforløbene er en pige blevet krænket, mens 39 procent er drenge.  
 
•    Unge børn bliver også krænket. I 13 procent af forløbene har barnet været under 13 år.  
 
•    SletDet Rådgivningen har i 2023 modtaget i alt 2.834 henvendelser. Næsten hver fjerde af disse kunne ikke besvares pga. travlhed i rådgivningen, eller fordi opkald og chats kom uden for rådgivningens åbningstid.  
 
•    Rådgivningen implementerede et nyt registreringssystem i slutningen af 2022, og det er således ikke muligt at lave direkte sammenligninger med tidligere år.  
 
•    Siden 2016 har SletDet Rådgivningen hjulpet børn og unge samt deres forældre og fagpersoner med at håndtere digitale krænkelser. 2023 har været det hidtil travleste år i rådgivningen.

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER