Kollektiv trafik i Nordjylland tilpasses ny økonomisk situation

Foto: Nordjyllands Trafikselskab.
Print Friendly, PDF & Email

Kollektiv trafik i Nordjylland tilpasses ny økonomisk situation

Region Nordjyllands politikere må erkende, at et stort underskud på den kollektive trafik ikke bliver dækket af staten, som man håbede. Det betyder at der skal spares 12 millioner årligt på den kollektive trafik. Regionsrådet har netop ekstraordinært tilpasset budgettet for 2023.

Færre busser og tog på veje og skinner
Som det ser ud lige nu, vil passagerer og brugere af expres-, nat- og sommerbusser samt lokaltog opleve forringelser fra august 2023.

Årsagen er, at man i år og næste år forventer, at der vil være øgede udgifter til brændstof på 121 millioner kroner. Alene for den kollektive, regionale trafik.

– Det er et svimlende beløb, som desværre betyder, at vi kommer til at justere antallet af bus- og togafgange i Nordjylland. Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at undgå forringelser, men vi kan ikke undgå, at det kommer til at gå ud over servicen, når der skal spares så store millionbeløb, siger Peder Key Kristiansen (S), formand for udvalg for Regional Udvikling og Innovation i Region Nordjylland.

Peder Key Kristiansen fortæller, at det er et fokus at undgå lukning af hele ruter. I stedet ønsker man at udtynde afgange på passagerfattige aftener, nætter og weekender.

– Vi forventer, at vi især kommer til at kigge på expresbusser i weekender og efter klokken 18. Vi vil også se på nedlæggelse af regionalt finansierende natbusser, særlige sommerruter og tværgående ruter med lave passagertal, siger Peder Key Kristiansen.

Regionsrådet har besluttet, at der også skal findes penge andre steder i regionen, så der ikke lukkes flere ruter eller afgange end allerhøjest nødvendigt. Det er blandt andet besluttet at inddrage noget af overskuddet hos Nordjyske Jernbaner, og der er fundet penge i Regional Udvikling, der ellers skulle være gået til forskellige udviklingsprojekter.

– Summa summarum er, at det her ikke er godt for hverken den kollektive trafik, den grønne omstilling eller for sammenhængskraften i Nordjylland. Der vil være nordjyder, der kommer i klemme, når vi er nødt til at forringe serviceniveauet ved blandt andet at fjerne afgange og eventuelt lukke ruter, men det kunne have set meget værre ud hvis vi skulle finde hele besparelsen indenfor den kollektive trafik, siger Peder Key Kristiansen.

Muligt at træde på bremserne
Udvalgsformanden forklarer, at scenariet med færre afgange og eventuelle lukninger er et skrækscenarie, men en nødvendighed for at få enderne til at hænge sammen økonomisk. Region Nordjylland står ikke alene med disse udfordringer, de ses i hele landet.

Regionsrådet har mandag den 31. oktober drøftet den ekstraordinære situation omkring den kollektive trafik, og hvordan der skal tages højde for de planlagte besparelser i Region Nordjyllands budget for 2023.

Politikerne var enige om, at der skal kigges nærmere på, hvilke afgange der helt konkret skal justeres på.

– Det, der så sker nu, er, at Nordjyllands Trafikselskab skal regne videre på besparelsesmulighederne og komme med et konkret udkast til, hvilke ruter der skal nedlægges.

Det blev på regionsrådsmødet også besluttet, at besparelserne på driften først skal træde i kraft fra august 2023.

– På den måde giver vi os selv mulighed for at træde lidt på bremsen, hvis brændstofpriserne mod forventning skulle falde drastisk inden august 2023. Vi kommer derfor til at følge priserne tæt. Men vi arbejder ud fra et realistisk scenarie, og kigger derfor ind i disse lukninger af afgange, siger Peder Key Kristiansen. 

Deltag i debatten på Jammerbugtposten.dk - Skriv en kommentar til denne artikel:

Skriv venligst en kommentar
Indtast dit navn