Jammerbugten er populær som aldrig før

Foto: Især tyske gæster har fundet vej til sommerhusene i Jammerbugten i første halvår af 2019 Fotocredit; VisitJammerbugten.dk
Print Friendly, PDF & Email

Flere danske og tyske gæster i Jammerbugten

Årets første 6 måneder i 2019 viser en positiv fremgang i antallet af turismeovernatninger i Jammerbugten.

Lidt over 66.000* flere turister har valgt at tilbringe ferien i det populære ferieområde, der strækker sig langs den nordjyske vestkyst fra Grønhøj i nord – beliggende syd for Løkken – via Blokhus, Slettestrand, Svinkløv og ned til det sydvestlige Thorupstrand. 

De mange flere gæster i første halvår af 2019 svarer til en vækst på 12,8 %* 
(*Kilde: Kommunale overnatningstal fra Danmarks Statistik).  

Fremgangen måles både på danske (+37.514*) og udenlandske gæster (+28.573*).

På det danske marked tegner camping (+15.178*) og feriecentre (+10.800*) sig for den største stigning. På de udenlandske markeder er det især feriehusene (+25.523*), der har mærket fremgang, hvoraf tyskerne tegner sig for den største andel med et plus på 18.617* flere overnatninger.

Hos Svinkløv Camping har de også mærket efterspørgslen. Forpagter Hans Sørensen fortæller at sæsonen er fuld på højde med den gode sæson sidste år. “Faktisk har vi haft 4 dage med udsolgt, og det har vi aldrig oplevet før”. Der har især været flere besøg af tyskere, danskere og holllændere i år, siger han. Hos Blokhus By Camping har Påsken været fantastisk. “Der var jo et rigtigt godt vejr, og den lå senere på året. Det har smittet af på campisternes lyst til at besøge os. Der har især været flere danske gæster i Påskedagene”, fortæller Karsten Jepsen indehaver af Blokhus By Camping og Blokhus Klit Camping.

Hos en af de store feriehusudlejere Novasol/Dansommer, der har base i Blokhus, bekræfter Berit Bøjstrup også tendensen. Især i juni har der været stor efterspørgsel på feriehusene. “Vi har oplevet en vækst på 15% i juni, juli er på niveau med sidste år, og så kan vi også se, at august bliver god. Derudover har vi 50 % flere for-bookinger på huse til 2020 i forhold til sidste år”.

Det nye halvårsresultat for 2019 glæder også Borgmester i Jammerbugt Kommune, Mogens Gade:

“Det er nogle rigtig flotte tal, som vi kan være stolte over. Vi investerer mange kræfter i turismen i Jammerbugt Kommune, og med en omsætning på 2,7 mia. kr. fylder det også meget i området. Vi har et godt samarbejde imellem et stærkt turismeerhverv, overnatningssektoren og Vækst Jammerbugt. Et fælles træk på samme hammel, som skaber resultater og er til glæde for turisterhvervet, men i høj grad også giver synergi til de mange sideerhverv. Vi investerer mange kræfter i turismen i Jammerbugt Kommune, og med en omsætning på 2,7 mia fylder det meget i området. En flot vækst på 66.000 overnatninger ganget op med turisternes døgnforbrug skaber yderligere omsætning, som gavner hele samfundsøkonomien herunder også mureren, tømreren, den lille købmand, tøjbutikken osv. Vækst i turismen er til glæde for alle. Når det regner på præsten, så drypper det på degnen. Det skal vi huske”, siger Mogens Gade, Borgmester i Jammerbugt Kommune.

Events, gæsteservice og markedsføring

Med denne halvårlige vækst tegner Jammerbugten sig for den største stigning i Nordjylland, og bevarer derfor fortsat sin position som den største turistdestination i Nordjylland – målt på antallet af turismeovernatninger. 

Jammerbugten har de senere år, i samarbejde med turisterhvervet og frivillige foreninger, arbejdet målrettet med at udvikle turismen i området indenfor blandt andet større events, gæsteservice og markedsføring.

Foto: Blokhus Torv danner ofte ramme om større events i feriebyen. Her fra de ugentlige gratis torvekoncerter med store, danske artister. Fotocredit: Erhvervsforeningen Dest. Blokhus

Opgaven har blandt andet været at tiltrække og få flere gæster til at rejse til Jammerbugten i skuldersæsonen, som er månederne lige før og efter sommermånederne, hvor der har været ledig overnatningskapacitet. 

Igennem markedsføringskampagner, der gennemføres i samarbejde med det lokale turisterhverv, på det danske, tyske og norske marked er Jammerbugtens stærkeste brands, events og temafortællinger blevet synliggjort omkring feriehøjtiderne herunder bla. til vinter- og påske- og pinseferie. Kampagnerne er fortrinsvis effektueret igennem online aktiviteter, og det har også betydet en vækst i trafikken på websitet www.visitjammerbugten.dk i første halvår af 2019 på 38 %.