Højt serviceniveau og efteruddannelse styrker det danske turismeprodukt

Print Friendly, PDF & Email

Kvalitet og højt serviceniveau har stor betydning for Danmarks konkurrenceposition på turismemarkedet. Derfor er det en god investering for både dansk turisme og den enkelte virksomhed, når virksomhederne opgraderer kompetenceniveauet for at imødekomme turisternes stigende krav til ferieoplevelsen.

Dansk turisme oplever i disse år en flot fremgang, og overnatningstallene for første halvår af 2019 melder ligeledes om en flot vækst. Danmarks brede udbud af oplevelser – storby- såvel som kyst- og naturoplevelser – tiltrækker mange turister, men det er især kvalitetsoplevelsen, servicen på destinationen og det gode værtskab, der har betydning for, om turisten anbefaler stedet til venner og bekendte eller selv kommer igen.

  • Kvalitetsoplevelser og højt serviceniveau er fuldstændig afgørende for det danske turismeprodukt. Danmark har et relativt højt prisniveau, når man sammenligner med de øvrige lande i Europa, så det er særligt på service, værtskab og kvalitet, vi skal skille os ud, så turisterne oplever mest mulig værdi for pengene, når de besøger Danmark. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne investerer i medarbejderne for at løfte kvaliteten i turismeproduktet, siger Jens Hausted, direktør i Dansk Kyst- og Naturturisme.

Dansk Kyst- og Naturturisme gennemfører i regi af EU-socialfondsprojektet Danske Turismekompetencer kursusforløb inden for blandt andet service og værtskab. Projektet har til formål at styrke det danske turisterhverv ved at gennemføre målrettede kursusforløb og efteruddannelse for små- og mellemstore virksomheder og således hjælpe til fortsat vækst og udvikling på afgørende parametre. Undervisningen finansieres af Den Europæiske Socialfond, mens den eneste omkostning for virksomhederne er medarbejdernes tid.

Stigende gæstetilfredshed
Djurs Sommerland er en af de virksomheder, der har gennemført kurser i service og værtskab forud for sæsonen 2019, og effekten er allerede mærkbar:

  • I Djurs Sommerland har gæstetilfredshed meget høj prioritet, og vi arbejder hele tiden på at forbedre helhedsoplevelsen for parkens gæster. I år har et af disse tiltag været yderligere investering i serviceuddannelse af vores 650 ansatte, og vi ser allerede nu, at indsatsen skaber resultater. Hen over sommeren har vi modtaget et rekordstort antal personlige historier og reviews fra gæster, der deler de gode oplevelser, de har haft med vores medarbejdere og roser dem for deres involvering og høje serviceniveau. Vi har samtidig også løftet gæsternes anbefalingsvillighed med 5 procentpoint, så vi nu ligger over målsætningen, forklarer adm. direktør i Djurs Sommerland, Henrik B. Nielsen

Hos Jesperhus Feriepark på Mors har man også oplevet en positiv effekt af investeringerne i service og værtskab, som fremhæves som en af grundene til parkens stigende vækst:

  • Vi stod pludselig i den situation, at vi ikke oplevede den ønskede vækst i gæstetilfredshed og performance. Derfor valgte vi at skifte retning og sammensætte et skræddersyet undervisningsprogram til alle vores 320 medarbejdere, hvilket allerede giver positivt afkast på gæstetilfredsheden. Gæsterne har desuden givet omkring 20 procent flere medarbejdernomineringer i år for at have givet en særlig serviceoplevelse med på vejen, siger adm. direktør i Jesperhus Feriepark, Jesper Overgaard, og fortsætter:
  • Det er en vigtig prioritering fra ledelsens side, at vi afsætter ressourcer til at udvikle os på disse parametre – særligt i disse år, hvor vi oplever et stigende aktivitetsniveau sæson for sæson. Der vil altid være plads til forbedringer, men vi mener bestemt, at vi har ramt et niveau, vi kan være stolte af, lyder det fra adm. direktør i Jesperhus Feriepark, Jesper Overgaard.

I alt har 2.164 medarbejdere i danske turismevirksomheder været på kursus i regi af projektet, mens 1.490 har været på kursus inden for service og værtskab.