Teknik og miljøudvalget i Jammerbugt kommune holder ordinært møde den 31. januar 2022, hvor der bl på dagsordenen er: Godkendelse af afslutning af forsøgsordning med lokalrute 670 mellem Aabybro og Fjerritslev Gymnasium
Beslutningstema
Beslutning om, hvorvidt rute 670 mellem Aabybro og Fjerritslev Gymnasium skal videreføres som permanent lokalrute, når forsøgsperioden udløber i juni 2022.
Sagsbeskrivelse
Kommunalbestyrelsen besluttede den 20. marts 2019 at indgå i et tre-årigt forsøg med Region Nordjylland om en direkte bus mellem Aabybro og Fjerritslev Gymnasium. Det treårige forsøg udløber juni 2022. Formålet med forsøget med en mere direkte bus var at understøtte en øget søgning fra uddannelsesinstitutioner i Aalborg til de decentrale gymnasier med faldende elevtal. Det blev besluttet at køre en morgenafgang og en eftermiddagsafgang, hvor regionen og kommunen deles ligeligt om omkostningerne.
Inden forsøgsstart i 2019 var der fire gymnasieelever fra Aabybro-området, der gik på Fjerritslev Gymnasium. Disse skulle med regionalrute 70, som tog ca. 50 minutter hver vej. Med rute 670 kunne transporttiden reduceres til 35 minutter hver vej. Dette skal sammenholdes med, at den direkte bus mellem Aabybro og Nørresundby Gymnasium tager ca. 26 minutter hver vej.
Region Nordjylland har med mail af den 21. december 2021 meddelt, at regionen står ved den oprindelige aftale, som går ud på, at Jammerbugt Kommune skal overtage den fulde finansiering af rute 670, hvis den skal fortsætte efter sommerferien 2022.
Nordjyllands Trafikselskabs (NT) data fra efteråret 2021 viser, at morgenturen på rute 670 i gennemsnit benyttes af fire passagerer og eftermiddagsturen af to passagerer. Rute 670 benyttes kun sporadisk af andre passagerer end de, der skal til/fra Fjerritslev Gymnasium.
Som det fremgår af høringssvar fra Fjerritslev Gymnasium, har de i uge 2 i 2022 gennemført en analyse af behovet for og brugen af rute 670, dels ved observationer af påstigninger og afstigninger ved gymnasiet, dels med en spørgeskemaundersøgelse blandt 28 nuværende elever langs ruten. Analysen peger på, at godt halvdelen finder, at rute 670 var afgørende for, at de valgte Fjerritslev Gymnasium frem for et andet gymnasium. Ligeledes er det godt halvdelen, der benytter rute 670 en eller flere gange om ugen. Gymnasiet oplyser endvidere, at de bruger rute 670 i markedsføringen af gymnasiet over for potentielle nye gymnasieelever, og at rute 670 indgår i beslutningsgrundlaget for de unges valg af gymnasium.
Gymnasiets analyse har været forelagt NT. NT anerkender, at analysen giver nogle vigtige kvalitative informationer om betydningen og benyttelsen af rute 670 som et vigtigt supplement til NTs data. Analysens resultater falder godt i tråd med NT’s ambition om at sætte en mobilitetsdagsorden sammen med kunderne. NT finder, at en fortsættelse af rute 670 giver en bredere dagsorden end de sædvanlige betragtninger omkring ruteplaner og passagertal. NT finder endvidere, at ved at overtage driften alene og opretholde rute 670 understøtter kommunen Fjerritslev Gymnasium. NT gør gældende, at det forudsætter, at gymnasiet og eleverne fortsat aktivt er med til at understøtte rute 670 og ikke bare tager den for givet.
Vækst og Udviklingsforvaltningen vurderer på baggrund af NTs og til dels også gymnasiets data, at der ikke er grundlag for at opretholde rute 670, set ud fra de forudsætninger og parametre, som normalt anvendes for kollektiv trafik. Det skyldes navnlig, at regionalrute 70 kører på samme strækning som rute 670, hvilket klimamæssigt og økonomisk ikke er fornuftigt. Endvidere begrunder det gennemsnitlige antal passager ikke en særskilt gymnasierute.
Til gengæld viser gymnasiets analyse, at rute 670 gavner langt flere og forskellige gymnasieelever hen over ugen, end NTs data viser. Ruten opfylder dermed et konkret behov, når det opstår, i stedet for et generelt og stabilt transportbehov for de få. Ruten opfylder så at sige et større behov, end det gennemsnitlige antal passagerer viser. Set ud fra den betragtning, er der gode grunde til at fortsætte rute 670 efter sommeren.
Forvaltningen kan ikke pege på andre transportmuligheder end rute 670 og NTs øvrige transporttilbud for gymnasieelever.
Budgetmæssige konsekvenser
Den oprindeligt budgetterede nettoudgift på 440.000 kr. årligt blev fordelt med 220.000 kr. til såvel regionen som kommunen. Der køres imidlertid med en mindre bus, så de faktiske nettoomkostninger er 260.000 kr., fordelt med 130.000 kr. til regionen og samme beløb til kommunen.
NT’s budget 2022 er baseret på, at omkostningsfordelingen for rute 670 er uændret fra august 2022. Kommunens udgift er derfor beregnet til 130.000 kr. i 2022. Dette beløb er indregnet i kommunens budget 2022.
Hvis rute 670 gøres permanent, overtager kommunen årlige merudgifter på yderligere 130.000 kr. – i alt 260.000 kr. årligt. Merudgifterne vil i 2022 kun have halvårsvirkning med 65.000 kr. Merudgiften kan afholdes inden for nuværende budget til kollektiv trafik.
Hvis rute 670 nedlægges, vil kommunens tilskud til NT reduceres med 130.000 kr. årligt.
Høring/borger- og brugerinvolvering
Fjerritslev Gymnasium er blevet hørt i sagen. Høringssvar af 19. januar 2022 kan ses i vedlagte bilag. Gymnasiet anmoder om, at ruten fortsætter efter 1. august 2022.
Indstilling
Vækst- og Udviklingsforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget tager stilling til, om rute 670 skal gøres til en permanent lokalrute, når forsøgsperioden udløber i juni 2022.