Et fuptilbud kan have mange former. Det kan blive sendt til dig på sms eller mail. På sikkerdigital.dk giver de nedenstående gode råd til dig for at undgå at blive fuppet.
Fuptilbuddet kan også ligge på en hjemmeside, hvor du bliver lokket til at klikke på det.
Tre tips til at spotte et falskt tilbud:
- Hvis tilbuddet kræver, at du sender dine personfølsomme oplysninger via mail eller sms, kommer det ikke fra en troværdig kilde. Personfølsomme oplysninger kan for eksempel være bankkontonumre, personnummer eller kodeord.
- Fuptilbud har til tider stavefejl og er dårligt oversat til dansk.
- Hold øje med afsenderadressen. Hvis afsenderadressen ikke stemmer overens med afsenderens navn, eller hvis adressen er lang og kompliceret, så er det sandsynligvis en utroværdig kilde.
Fupkonkurrencer, prøvepakker og abonnementsfælder
Et typisk eksempel på et fupnummer er, at du får besked om, at du har vundet en konkurrence. Men overvej, om du har deltaget i nogen konkurrencer på det seneste? Hvis ikke, har du nok ikke vundet den tablet, smartphone eller rejse, som du bliver lokket med.
Fupkonkurrencer, prøvepakker og spørgeskemaer kan også dække over skjulte abonnementer. På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan du læse mere om, hvordan du undgår at gå i en abonnementsfælde.