Få styr på lovgivningen om salg

Arkivbillede
Print Friendly, PDF & Email

Få styr på lovgivningen om salg

Driver du salg af den ene eller anden form? I detail- og salgsbranchen er der en lang række regler, der skal leves op til, og det kan nogle gange være lidt udfordrende at få helt styr på. En af de ting, der dog altid vil være enormt vigtigt, er salgsregistrering. Med grundig salgsregistrering gør du resten af arbejdet meget lettere for dig selv, når alt står overskueligt. Salgsregistrering kan forstås som en form for digitalt kasseapparat, hvor alle dine salg registreres og bogføres. Du kan læse meget mere om digital salgsregistrering her.

Helt generelt vil de fleste virksomheder efterhånden overgå til digital salgsregistrering modsat den tidligere, hvor det har været printede betalingskvitteringer, der har fungeret som registrering. Det gør det lettere at få foretaget myndighedsinspektion, hvis dette bliver nødvendigt. 

De brancher, som hører under den nye lovgivning og forventes at overgå til digitale registreringssystemer, gælder restaurationsbranchen herunder caféer og pizzeriaer, værtshuse og natklubber, og så hører også dagligvarebutikker og nærbutikker ind under ordningen. Hvis der opstår tegn på snyd rent skattemæssigt, kan man forvente at skulle undergå yderligere inspektioner med mål om at få kortlagt, hvorvidt der er tale om skattesnyd eller ej. I gør dermed jer selv en tjeneste ved at have styr på den digitale salgsregistrering.

Gør det nemt for kunderne

En ting er, at bliver muligt for jer at registrere jeres salg bedre – men det kan også være en fordel for jeres kunder, hvis I overgår til mere fleksible betalingsløsninger. Her er det muligt at tage imod alle former for betalingskort, så det bliver nemt for alle, uanset om der er tale om Dankort, Visa, MasterCard eller noget helt tredje. Der er i nogle tilfælde, I lige skal være opmærksomme på, hvorvidt der kan komme gebyr på de forskellige betalingskort, specielt hvis der er tale om udenlandske transaktioner.

Hvis I er ved at overveje, om det er den rette løsning, I er ved at finde, kan I med fordel prøve at forhøre jer ved andre virksomheder i samme branche og med samme størrelse. I er ganske sammenlignelige, så hvis de har haft en god oplevelse med digital salgsregistrering og at overgå til betalingssystemer, hvor kvitteringer kommer online, kan det være, det også er noget, I kan implementere. Det er i grundlæggende også nødt til med de nye regler – det handler bare om, at I så vælger det, der giver bedst mening for jer.