Dinitrol: Trods stor rustrisiko: To ud af fem bilejere fravælger rustbeskyttelse

Undervognen er særligt hårdt udsat for rust. Foto: Dinitrol.
Print Friendly, PDF & Email

Ny undersøgelse viser, at næsten 40 procent af danskerne fravælger rustbeskyttelse af deres biler. Ekspert advarer om, at fravalg kan have konsekvenser for sikkerheden.

39 procent af danskerne har valgt ikke at få deres bil rustbeskyttet. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har gennemført for Dinitrol. Fravalget sker til trods for, at biler ruster hurtigere i Danmark end i eksempelvis Sydeuropa. Ifølge Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, kan fravalget af rustbeskyttelse have konsekvenser for sikkerheden.


– Rustdannelser på biler kan være svære at opdage. Også når bilen er til et ”almindeligt” serviceeftersyn. Rusten starter nemlig i det skjulte i samlinger og bag diverse afdækningsplader og lignende. Hvis ikke det bliver opdaget, kan det få store sikkerhedsmæssige konsekvenser på sigt. Rust kan nemlig angribe vigtige dele med stor betydning for sikkerheden som bremserør, i styreforbindelser og bærende forstærkninger i vognbunden,siger Jan Ole Helbo.

Ifølge undersøgelsen sker fravalget på trods af, at tre ud af fire tror, at rust spreder sig hurtigere i Danmark end i sydeuropæiske lande. En forventning, danskerne har ret i.

Klima giver grobund for rust

Skiftende temperaturer og den høje luftfugtighed er ifølge Teknologisk Institut blandt hovedårsagerne til, at biler ruster mere i det danske klima. Det er særligt en del af bilen, der er hårdt udsat for den ræverøde plage.

– Undervognen er af gode grunde særligt udsat, da den er tæt på vejen og har flere hulrum, hvor der kan komme skidt og fugt op, der sætter sig, hvis bilen ikke er rustbeskyttet, siger Jan Ole Helbo.

For at undgå rustrelaterede skader, anbefaler Teknologisk Institut, at nye biler køres direkte fra forhandleren til supplerende rustbeskyttelse. Ifølge Jan Ole Helbo kan senere rustbeskyttelse også gavne bilen, selvom rusten ikke kan fjernes helt, når den først har fået fat. Deri er Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos Dinitrol, enig.

 Det er aldrig for tidligt – og sjældent for sent – at få lavet rustbeskyttelse. Men det er en god ide at få gjort, lige så snart man køber bilen. Det holder udgifterne nede på den lange bane og er med til at holde på bilens værdi ved et eventuelt videresalg, siger Mogens Vestergaard Hansen.

Overvurderer nye biler

Ifølge Jan Ole Helbo skal mange af de danskere, der fravælger rustbeskyttelse af bilen, ofte findes blandt dem, som ofte køber ny bil.

– Jeg oplever mange, der tror, at nye biler bliver galvaniserede og belagt med overfladebehandling fra ny. Det er i langt de fleste tilfælde en udbredt misforståelse. Det er ikke et problem for dem, der leaser eller sælger deres bil efter få år, men det bliver det for dem, der overtager bilen, siger Jan Ole Helbo.