Ny undersøgelse viser, at skoleansatte har brug for vejledning til at hjælpe elever med type 1-diabetes. Derfor lancerer de fem regionale Steno diabetes centre nu i fællesskab en ny vidensportal målrettet grundskoler. For 11-årige Jonas Svendsen fra Østervrå er det svært at få hjælp til at håndtere sin diabetes fra lærere og pædagoger.
Mor var sygepasser i skoletiden
For 11-årige Jonas Svendsen fra Østervrå har det de seneste fem år været vanskeligt at passe sin diabetessygdom uden hjælp – blandt andet også i skoletiden, hvor lærere og pædagoger ikke har haft kendskabet til at håndtere hans sygdom. Derfor var det i lange perioder nødvendigt for Jonas’ mor, Jane Svendsen, at være sygepasser i skoletiden.
– Jonas kendte jo ikke meget til sygdommen, og det kan man heller ikke forvente af en 6-årig. Da der ikke var kompetencer på skolen til at hjælpe ham, følte jeg, at det var nødvendigt, at jeg stod for at behandle ham. Jeg var i en lang periode forbi i hvert frikvarter for at måle blodsukkerniveauet og eventuelt give ham insulindoser, forklarer Jane Svendsen.
Hos Steno diabetes centre har man også oplevet, at der er problemer på mange skoler med håndteringen af elever med type 1-diabetes.
– På mere end hver tredje skole føler skolepersonalet sig ikke fagligt rustet til at hjælpe elever med type 1-diabetes, det viser en undersøgelse blandt 524 danske grundskoler, fortæller overlæge Ann-Margrethe Rønholt fra Steno Diabetes Center Nordjylland.
Skoleleder Jan Mellergaard Frederiksen fra Stolpedalsskolen i Aalborg supplerer:
– Fra et skoleledelsesperspektiv er det essentielt, at skolens medarbejdere tæt på et barn med diabetes har adgang til værdifuld viden om, hvordan barnet skal understøttes i den sammenhæng, så fokus netop kan være barnets trivsel og læring i klassens fællesskab, mener skolelederen.
For bedre at hjælpe de ansatte på skolerne lancerer de fem regionale Steno Diabetes Centre nu vidensportalen Diabetes i Skolen.
En guide til skolerne
Diabetes i Skolen er en vidensportal, som ansatte i de nordjyske grundskoler kan bruge, når de får en elev med type 1-diabetes. Portalen giver let adgang til viden om type 1-diabetes, og hvordan sygdommen påvirker børnenes skoledag, og de skoleansatte guides til at håndtere de situationer, der kan opstå, hvis et barn f.eks. får for højt blodsukker eller glemmer at tage sin insulin.
Hvis ikke barnets diabetes bliver passet, og blodsukkerniveauet derfor svinger voldsomt over dagen, kan det nemlig have en række uheldige bivirkninger.
– Barnet kan opleve ubehag, afhængig af om blodsukret bliver for lavt eller for højt. Det kan nedsætte barnets koncentrationsevne og humør og dermed påvirke kvaliteten af skolegangen, siger overlæge Ann-Margrethe Rønholt.
– En vidensportal løser selvfølgelig ikke hele problemet, men den er et supplement til de allerede eksisterende tilbud til skolerne og et bidrag til at styrke de skoleansattes viden og kompetencer om diabetes. Vi håber, at den kan være med til at give både skoler, børn og forældre en større tryghed i løbet af skoledagen, siger centerdirektør Poul-Erik Jakobsen fra Steno Diabetes Center Nordjylland.
Bedre opbakning fra skolen
For Jane Svendsen i Østervrå er det ærgerligt, at der på Jonas’ skole ikke har været kompetencer blandt de ansatte til at hjælpe hendes søn i forbindelse med sygdommen, og derfor er det hendes håb, at en vidensportal som Diabetes i Skolen kan opmuntre flere på skolerne til at lære grundlæggende viden om type 1-diabetes hos børn.
– Jeg forventer ikke, at de ansatte på skolen skal være diabeteseksperter, men det ville være rart, hvis der blandt Jonas’ primære voksenkontakter i de første skoleår havde været en grundlæggende viden om hans sygdom, forklarer Jane Svendsen.
Ifølge den nordjyske mor er det bekymrende, at børn med diabetes skal bruge så mange timer af hverdagen et sted, hvor de egentlig ikke kan få hjælp, der i værste fald kan være livstruende. Samtidig tænker den uddannede diabetes-sygeplejerske også på de forældre, der ikke har en sundhedsfaglig ballast at falde tilbage på. Når hun som sygeplejerske har været spændt for, mens Jonas især gik i de mindre klasser, tænker hun på, hvordan det ser ud for andre, der måske ikke har samme ressourcer til rådighed.
– Heldigvis har Jonas over årene lært meget bedre at håndtere sin sygdom, og i dag kan jeg holde øje med blodsukkerniveauet på afstand via telefonen. Dermed er det ikke på samme måde en ressourcekrævende og kompleks opgave i hverdagen, bemærker Jane Svendsen.