Det skal være nemmere for borgerne at finde rundt

Mogens Christen Gade
Borgmester i Jammerbugt kommune Mogens Christen Gade (V)
Print Friendly, PDF & Email

”Én indgang for borgerne” hedder det tværgående tiltag, der nu skal gøre det nemmere for alle borgere i Jammerbugt Kommune at finde frem til den rette medarbejder og hjælp, når de henvender sig. Og det er uanset, om vi snakker voksenområdet eller børneområdet. 

Tiltaget i Jammerbugt Kommune er i tråd med de tendenser, der er i de danske kommuner om en mere helhedsorienteret tilgang til samarbejdet med borgerne. I løbet af 2022 forventes det, at en ny lov bliver vedtaget i forhold til et øget tværgående samarbejde om borgerne på voksenområdet.

Med ”Én indgang for borgerne” går Jammerbugt Kommune skridtet videre og tilbyder alle borgere én indgang. Det nye tiltag omfatter derfor ikke kun voksenområdet, men også børne- og ungeområdet, borgerservice og de øvrige afdelinger, der er relevante for at kunne tilbyde en helhedsorienteret tilgang til samarbejde med borgerne. 

”Med tiltaget skal vi begrænse antallet af samarbejdsflader, som borgerne har med kommunen. Vi ønsker at gøre det lettere for borgerne at navigere i kommunens mange afdelinger. Samarbejdet mellem afdelinger og forvaltninger skal opleves mere koordinerende og samstemt, og det skal ske indefra, og ikke mellem den enkelte borger og os. Med ”Én indgang for borgerne” ønsker vi ikke alene at være på forkant med den nye lovgivning for voksenområdet. Vi vil udbrede tankegangen til hele den kommunale opgaveløsning med borgeren i centrum”, forklarer borgmester Mogens Christen Gade. 

Konkret kommer ”Én indgang for borgerne” til at betyde ændringer i forhold til at hjælpe, betjene og servicere borgerne bedst muligt. En borger kan sagtens have flere snitflader ind i kommunen, og det er her, at den medarbejder borgeren møder, vil hjælpe dem videre i forhold til at få tænkt hele vejen rundt.

Et eksempel kunne være i de familier, hvor der både er udfordringer i forhold til børnene og hvor minimum en af forældrene skal rette fokus på at opnå tilknytning på arbejdsmarkedet, Her vil familien i højere grad end tidligere opleve en helhedsorienteret indsats i samarbejdet med kommunens relevante afdelinger.

Erfaringer fra ”Én indgang for virksomheder” og ”Familien på vej”

Jammerbugt Kommune har gode erfaringer i forhold til at tænke på tværs i kommunens afdelinger fra tiltaget ”Familien på vej” og ”Én Indgang for virksomheder”. Her bruger kommunen samme mindset i forhold at tænke helhedsorienteret, og disse erfaringer bliver nu bredt ud i hele organisationen.  

”Vi tager de gode erfaringer med os fra lignende tiltag. Det handler i lige så høj grad om at guide borgere hurtigt og effektivt videre til rette afdeling og medarbejder, som det gør for virksomheder, og det har vi vist, at vi lykkedes med. Uafhængigt om vi servicerer virksomheder eller borgerne, så skal vi koordinere mellem afdelingerne i kommunen for alles bedste”, fortæller Mogens Christen Gade.

For at understøtte den nye måde at håndtere borgernes henvendelser på, og dermed hjælpe processen i gang, har kommunen udarbejdet forskellige værktøjer. Det er blandt andet noget så konkret som en liste over spørgsmål, som medarbejderen med fordel kan benytte, når de betjener borgerne.