”Send et gækkebrev,” sagde statsministeren på et pressemøde den 23. marts.
Det har Folkekirkens Nødhjælp oplevet, at danskerne i den grad har gjort. Organisationen har således oplevet en enorm stigning i salget af velgørende gækkebreve, hvor pengene går til kyllinger til verdens fattigste familier.
Faktisk har organisationen solgt hele fire gange så mange gækkebreve i forhold til påsken sidste år.
Et gækkebrev koster 100 kroner. For de penge får man selv et gækkebrev, man kan sende videre til en, man holder af – og samtidig får en fattig familie i for eksempel Malawi fem kyllinger.
Nye måder at vise omsorg
”Vi må i disse tider finde alternative måder at vise, at vi holder af hinanden. Der er gækkebrevet en oplagt mulighed. Der er da heller ikke noget bedre at finde sådan et i sin postkasse,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.
”Samtidig viser vores høje salgstal, at danskerne har overskud til at vende blikket udad og tænke på verdens fattigste – også når det gælder svære tider for os selv. Det er indbegrebet af næstekærlighed for mig,” fortsætter hun.
I alt er der blevet solgt omkring 4000 gækkebreve siden midten af marts – hvilket også var her, at hele Danmark for alvor lukkede ned.
”Salget gik fra begyndelsen over alt forventning. Efter ni dage havde vi faktisk ikke flere fysiske gækkebreve tilbage, vi kunne sende ud. Derfor sadlede vi om og lavede en print selv-løsning, så flere kunne få glæde af gækkebrevene,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.
Kyllingerne, der bliver til meget mere
For verdens fattigste er danskernes søde gækkehilsner også en god nyhed. Tusindvis af familier kan nu få glæde af kyllinger, som kan blive deres vej ud af ekstrem fattigdom.
For én kylling bliver nemlig til meget mere.
Når kyllingerne vokser sig større, lægger de æg. Æggene fra hønsene giver på kort sigt en mere proteinrig kost, der gør familien mere robust. På længere sigt kan de avle flere høns, som kan give endnu flere æg, der kan sælges på det lokale marked og give en indtægt.