ForsideJammerbugtDEBAT: Den kollektive trafik er nødvendig for bosætning i landdistrikterne

DEBAT: Den kollektive trafik er nødvendig for bosætning i landdistrikterne

AF Susanne Flydtkjær, regionsrådsmedlem for Enhedslisten

Den kollektive trafik er helt nødvendig for at vi fortsat kan have bosætning i landdistrikterne

Forsvinder den kollektive trafik  – så kan man ikke bo i landdistrikterne. Børn og unge skal kunne deltage i spejder og sport i byen og besøge kammerater – uden at være afhængig af at forældre kører dem.

Ældre uden adgang til egen bil skal kunne købe ind, gå til lægen, til banko, gå i teatret og til vinsmagning uden at skulle blande naboer eller voksne børn ind i kørsel frem og tilbage. Mange mennesker med helt almindelige jobs ikke nødvendigvis hverken kørekort eller bil.

Og her går det den helt forkerte vej. Kommuner og regioner er i stor stil i gang med at lukke den kollektive trafik ned – nogle kommuner i sådan en grad at den stort set er helt væk. Hele kommuner defineres som ”byzoner” så prisen på flextrafik kan køres op i pris, så ingen har råd til at bruge den – og plusturen forsvinder samtidig.

Fjerner man den kollektive trafik så fjerner man grundlaget for at kunne bosætte sig i landdistriktet. Ikke som gammel, ikke med børn og unge i husstanden og slet ikke hvis man er på arbejdsmarkedet og ikke har bil.

Det var derfor helt afgørende for Enhedslisten ved seneste budget i Region Nordjylland at der blev afsat en pulje til forbedringstiltag på rutenettet i Fremtidens Kollektive Trafik – i den fase II – som bliver udrullet især i Jammerbugt området. 

Nu ligger der et forslag til behandling i regionsrådet ultimo marts – som sikrer bedre sammenhæng mellem knudepunkterne og de bysamfund som skal betjenes – især rute 70 har fået et forløb som kan accepteres og meget bedre end først foreslået – ikke mindst på baggrund af det pres som lokalbefolkningen i Jammerbugt har lagt siden første udkast blev fremlagt – tak for det.

Den næste vigtige kamp  bliver at få udvidet områderne   som kan betjenes via plus ture.

Vi skal ikke have store tomme busser kørende rundt – men et fleksibelt net af små landsbybusser, fælles landsbybiler, shuttlebusser, flextrafik, der er til at betale – og plusture til den sidste kilometer overalt i landdistrikterne.

Deltag i debatten på Jammerbugtposten.dk - Skriv en kommentar til denne artikel:

Skriv venligst en kommentar
Indtast dit navn

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER