I NY FORM er der ikke langt fra tanke til handling. Her har snakken ved kaffemaskinen og frokostbordet i den seneste tid gået på at begribe hvad der foregår i Ukraine lige nu. Det blev hurtigt besluttet at der måtte gøres noget. Kæden, der består af 31 butikker og en webshop, donerer derfor 50% af omsætningen fra lørdag den 12. marts til Røde Kors, med hensigten om at hjælpe Ukraine uden at det skal koste kunderne ekstra. Den ambitiøse målsætning er at donere 1 million til Røde Kors, hvilket vil blive den største donation i virksomhedens historie.
Om initiativet siger direktør for NY FORM, Kurt Nielsen: ”Jeg tror jeg har samme følelse af afmagt, som rigtig mange har, over det forfærdelige der sker i Ukraine i øjeblikket, hvor vi hver dag ser rædsomme billeder af bombede bygninger og mennesker der flygter med få ejendele. Samtidig ser vi til stor glæde, hvordan de omkringliggende lande, på trods af egne udfordringer, står klar til at hjælpe dem som flygter. Derfor giver det så meget mening at støtte Røde Kors, så ingen af de berørte lande står alene om denne store byrde. Vi kan ikke påvirke krigen, men vi kan hjælpe dem der er tilbage i Ukraine samt dem som flygter. Derfor vil vi lørdag den 12. marts støtte Røde Kors med 50 % af vores samlede salg, både i butikkerne og webshoppen”.
Det er ikke første gang at NY FORM søsætter samfundsstøttende initiativer. Eksempelvis, har de i en årrække støttet Havmiljøvogterne der arbejder for rene farvande og kyster, hvilket er en hjertesag da langt de fleste butikker ligger i kystområder. For nu håber de på at kunderne tager godt imod initiativet på lørdag så målsætningen om at donere 1 million nås.