Opmærksomhedspunkter ved rute 70/970X
AF Christian Hem (V) Formand Teknik og Miljøudvalget Jammerbugt Kommune
Flere har efterlyst svar fra mig vedrørende ovenstående rute, spørgsmål som jeg også drøfter indgående med vores regionspolitikere, da det er dem, der skal træffe den endelige beslutning om nedlæggelse af rute 70 og omlægningen af rute 970X.
Som jeg tidligere har tilkendegivet, har jeg stemt for den overordnede plan om ”Fremtidens Kollektive Trafik”. Den handler om flere passagerer i busserne, kortere rejsetid og flere afgange – netop det, som de, der oftest bruger busserne, efterlyser.
Naturligvis bruger jeg meget tid på de udfordringer, som beslutningen vil medføre lokalt i Jammerbugt Kommune. Jeg har holdt møder med lokale borgere, haft drøftelser over telefonen og svaret på mange mails. Desuden har jeg flere gange drøftet sagen både med NT og med politikere fra Region Nordjylland.
Jeg har været medinitiativtager til et informationsmøde, som afholdes den 25. september i Birkelse Hallen, hvor mange har tilmeldt sig.
Når jeg har brugt meget tid på sagen, handler det naturligvis om, at både jeg og Venstre arbejder for de bedste vilkår for alle kommunens borgere – også dem uden for de store byer. Vi er nemlig optagede af landdistriktspolitik og dermed også af vilkårene for kommunens mindre lokalsamfund.
Min analyse siger umiddelbart, at de udfordringer, vi står over for, bl.a. er:
- Buskørsel via Birkelsevej kan give udfordringer i forhold til tung trafik.
- Rute 970X rammer ikke rutebilstationen i Aabybro.
- Rute 970X kører ikke gennem Ryaa.
- Rute 970X holder ikke i Birkelse by, men på kanten af Birkelse by.
- Borgerne i Birkelse opfatter Birkelse Pendlerplads som et utrygt sted.
- Ruten stopper ikke ved Ålegårds Mark.
Nogle af de spørgsmål, jeg har rejst i forskellige sammenhænge, er:
- Kan rute 970X stoppe på kanten af Aabybro fremfor at bussen skal ind gennem byen?
- Hvad vil det betyde tidsmæssigt, hvis ruten skal gennem Ryaa?
- Kan bussen evt. køre ind ad Tranumvej og derved komme gennem Birkelse by?
- Er det muligt at etablere et ekstra stoppested ved Ålegårds Mark?
- Er ti ekstra busafgange i døgnet vigtige?
- Hvis bussen skal holde ved Birkelse Pendlerplads, hvad vægter lokalbefolkningen så i forbindelse med en opgradering af området?
- Kan NT og Regionen se andre muligheder for tidsbesparende tiltag?
Altså alt i alt tænke tiltag ind, der ikke væsentligt forringer den busdrift, vi har i dag.
Dette er nogle af de emner, som Venstre og jeg er opmærksomme på i den videre proces, og nu ser vi frem til at møde jer til informationsmødet og i den forbindelse få alt belyst.
Som formand for Teknik- og Miljøudvalget vil jeg følge den videre proces tæt, og det samme vil Venstres Byrådsgruppe, for vi er alle optagede af at skabe gode vilkår for alle vores medborgere i kommunen, og de vilkår vil vi fortsat kæmpe for.