Brevkasse: Spørgsmål – Skal min rejseforsikring ikke betale erstatning for en ny rejse efter min datters sygdom på Kreta?

Arkivbillede
Print Friendly, PDF & Email

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.

Hej Forsikringsoplysning

Vi er lige kommet hjem fra en ferie på Kreta. Desværre blev vores datter på 2 år allerede på tredjedagen indlagt med en slem virus. Det betød, at min mand og jeg på skift måtte være hos hende på hospitalet, da vi også havde vores 4-årige dreng med.

Vi har en årsrejseforsikring, og vores forsikringsselskab har været meget hjælpsomme under hele forløbet dernede og har også betalt for alle udgifter i forbindelse med hospitalsopholdet.

Det tog os et par uger at komme ovenpå igen, og det vigtigste for os var selvfølgelig, at vores datter blev rask igen. Da overskuddet vendte tilbage, gjorde en kollega mig opmærksom på, at vi også kunne få betalt en ny rejse. Jeg ringede derfor til mit forsikringsselskab for at få dækket den del af ferien, som vi fik ødelagt. Men til min store overraskelse vil de kun betale for den del af rejsen, der vedrører min datter og mig. Jeg har svært ved at forstå, at det kan passe, at de ikke skal betale en ny rejse for hele min familie. For vi fik selvfølgelig allesammen ødelagt ferien pga. vores datters sygdom. Kan I hjælpe med en forklaring?

Bh. Den udmattede mor

Svar:
Hej udmattede mor

Sikke en uheldig start på jeres sommerferie. Jeg håber, at din datter er blevet helt frisk igen.

Mange rejseforsikringer dækker ødelagt ferie, hvis man bliver indlagt pga. akut sygdom eller uheld på ferien. Men der kan være forskel på, i hvilke situationer forsikringen helt præcis dækker, og hvor mange dage og personer forsikringen betaler kompensation for. I kan se i jeres vilkår, hvilke regler der gælder for jeres forsikring.

Du skriver ikke, hvor længe I skulle være væk. Men først og fremmest skal man oftest være indlagt i mere end halvdelen af ferien for at få erstattet det fulde beløb til en helt ny rejse (erstatningsrejse). Hvis man har været syg mindre end halvdelen af tiden, kan man i stedet have krav på at få dækket ødelagte feriedage – dvs. rejsens pris pr. dag i den tid, man har været indlagt.

Men man kan ikke nødvendigvis få erstatning for samtlige rejsedeltagere. For ofte dækker en rejseforsikring kun den, som bliver syg og optil en eller to personer mere. Det kan være forklaringen på, at dit forsikringsselskab ikke betaler kompensation for jer alle fire.

Bedste hilsner
Forsikringsoplysningen

Forsikringsoplysningen har i mere end 85år ydet uvildig rådgivning til Danske forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning