Brevkasse: Kan jeg kræve erstatning af en forankørende lasbil for et stenslag i min forrude?

Arkivbillede
Print Friendly, PDF & Email

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør læserne klogere på forsikring

Kære Forsikringsoplysning

Min bil har fået et stenslag i forruden fra en forankørende lastbil, som ikke havde et dækken over ladet. Ladet var fyldt med grus og småsten, og en sten ramte pludselig min forrude under kørslen på landevejen.

Forruden er nu revnet tværs over, så jeg er nødt til at skifte den. Min bil er kaskoforsikret, men jeg har en selvrisiko på størrelse med det, som det koster at udskifte ruden. Jeg har nummerpladen på lastbilen, men han kørte videre, så jeg ved ikke, hvem han er. Hvad gør jeg?

Mvh.

Den uheldige bilejer

Svar:

Kære uheldige bilejer

Lastbilschaufføren har efter færdselsloven pligt til at anbringe sit gods forsvarligt, så det ikke er til fare for at lave skade på andre personer eller ting. Hvis der falder en sten af ladet på en lastbil, er det muligt, at chaufføren ikke har overholdt sin forpligtelse.

Hvis din bil får en skade pga. noget, der falder af en anden bil eller lastbil, må du i første omgang anmelde det til din egen bilforsikring. En kaskoforsikring dækker glasskader, men det er korrekt, at du normalt selv skal betale selvrisikoen, hvis du ikke kan bevise, at andre er skyld i din skade. I nogle selskaber kan du undgå at betale selvrisiko ved udvalgte skadetyper, fx glasskader ved at købe det, man kalder en friskadedækning.

For at lastbilens forsikring kan komme til at dække din skade, kræver det, at du kan bevise, at stenen kom fra den pågældende lastbil, og at chaufføren ikke har båret sig ad, som han burde. Det er svært og kræver ofte, at du har vidner på uheldet. Har du ingen vidner, er det mest sandsynligt, at du må skyde en hvid pil efter at få lastbilchaufføren til at dække dit stenslag. Hvis du ikke ved, hvor lastbilen er forsikret, så kan du altid få det oplyst på SKAT’s hjemmeside: https://motorregister.skat.dk.

De bedste hilsner

Forsikringsoplysningen har i mere end 85år ydet uvildig rådgivning til Danske forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning