Børne- og Familieudvalget i Jammerbugt tager næste skridt mod juniormesterlæreordning
Forslag til organisering af juniormesterlæreordning er på dagsordenen når Børne og Familieudvalget i Jammerbugt Kommune holder møde i dag den 2. december 2024.
Børne- og Familieudvalget skal drøfte forslag til organisering af juniormesterlæreordning i Jammerbugt Kommune med henblik på, at forslaget sendes i høring ved høringsparterne i perioden 3. december 2024 til 13. januar 2025. Høringsparterne er skolebestyrelser og Ungdomsskolens bestyrelse.
Sagsbeskrivelse
Som en del af aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram fra den 19. marts 2024 indgår etablering af juniormesterlære i udskolingen, som et af de i alt 33 initiativer. Under overskriften “mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever” er juniormesterlære et af de initiativer, der skal etableres fra skoleåret 2025/2026.
- Kommunalbestyrelsen skal tilbyde juniormesterlæreordning til elever i 8. og 9. klasse, både elever i almen og elever, der er henvist til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (retskrav).
- Beslutning om deltagelse i juniormesterlæreordning træffes af eleven med forældrenes samtykke.
- Hvis eleven ikke ønsker at fortsætte i en juniormesterlæreordning, skal eleven tilbydes undervisning efter de almindelige regler.
- Kommunalbestyrelsen kan beslutte at samle eleverne i en klasse, hvor eleverne tilgår ny distriktsskole ved påbegyndelse af juniormesterlæreordning.
- Folkeskolens afgangseksamen med juniormesterlære giver adgang til eud grundforløb. Andre ungdomsuddannelser vil kræve optagelsesprøve/samtale. Folkeskolens afgangseksamen med juniormesterlære bestås ved deltagelse, karaktergennemsnit på mindst 2,0 i henholdsvis dansk og matematik samt gennemført afsluttende evalueringssamtale.
Formålet med ordningen er at sikre mere varierede undervisningsforløb, hvor elever har mulighed for at vælge en alternativ afslutning på folkeskolen med et mere praktisk sigte. Der er i udformningen af ordningen lagt vægt på, at der skal være en vis fleksibilitet i forhold til kommunernes adgang til at planlægge tilbuddet efter lokale hensyn.
Undervisningen tilrettelægges således, at den fagfaglige undervisning suppleres med praktik i en virksomhed eller praktiske undervisningsforløb i indtil to femtedele af undervisningstiden. Praktik og praktiske undervisningsforløb tilrettelægges med henblik på at understøtte folkeskolens formål og supplere undervisningen i folkeskolens fag. Praktiske undervisningsforløb kan foregå på en erhvervsskole, en FGU eller en ungdomsskole.
Den fagfaglige undervisning sker med reduceret fagrække og skal som minimum omfatte fagene dansk og matematik og det anbefales i videst muligt omfang også at undervise i engelsk og fysik/kemi.
I indeværende skoleår har vi to skoler (Skolecenter Jetsmark og Fjerritslev Skole), der har etableret undervisningstilbud efter Folkeskolelovens § 9, stk. 4, der giver mulighed for at oprette undervisningsforløb i 8. og 9. klasse, hvor praktisk og teoretisk indhold kombineres i en undervisning, der finder sted på og udenfor skolen. Erfaringerne fra disse to skoler er indgået aktivt i drøftelserne omkring juniormesterlæreordning i Jammerbugt Kommune.
I Jammerbugt Kommune har der været nedsat en arbejdsgruppe bestående af ledere fra udskolingsskoler både i almen og special, Ungdomsskolen, UU, PPR, skole- og dagtilbudschefen samt konsulenter fra skoleområdet. Denne gruppe har drøftet organisering og indhold i tilbuddet og kommer med følgende anbefaling:
- Samling af juniormesterlæreordning på to lokationer for almen og én for special
- Undervisningstiden organiseres med fagfaglig undervisning tre femtedele af tiden (svarende til tre dage om ugen) og praktik to femtedele af tiden (svarende til to dage om ugen)
- Fagrækken skal indeholde dansk (eksamensfag), matematik (eksamensfag), engelsk (kompetencefag) og fysik/kemi (kompetencefag)
- Undervisningen organiseres praksisnært med afsæt i elevernes praktikforløb, hvor der arbejdes med metoder, som allerede anvendes i skolevæsnet som fx. Problembaseret læring, projektorienteret undervisning, Engineering eller lign.
- Målsætningen er, at eleverne er i praktik i en virksomhed to femtedele af undervisningstiden og anvender praksisfaglige undervisningsforløb, når praktik ikke er en mulighed
Følgende skoler har budt ind på opgaven i almen:
- Skolecenter Jetsmark
Har i indeværende skoleår etableret tilbud under § 9, stk. 4 omkring særligt tilrettelagte forløb for enkelt elever, hvor de er i praktik en del af tiden og undervises i reduceret fagrække. Der er seks elever i tilbuddet på Skolecenter Jetsmark i 9. klasse. - Saltum Skole
Har i indeværende skoleår opstartet Greenteam forløb i samarbejde med AMU-Sandmosen, hvor eleverne i otte undervisningsdage arbejder praktisk med afsæt i biodiversitet. Der er 12 elever tilknyttet tilbuddet, hvoraf de seks går i 8. og 9. klasse. - Fjerritslev Skole
Har i indeværende skoleår etableret tilbud under § 9, stk. 4 omkring særligt tilrettelagte forløb for enkelt elever, hvor de er i praktik en del af tiden og undervises i reduceret fagrække. Der er 11 elever i tilbuddet på Fjerritslev Skole i 9. klasse, hvor der er en overvægt af piger.
Skolecenter Jetsmark og Fjerritslev Skole har i indeværende skoleår begge etableret tilbud efter § 9, stk. 4. omkring særligt tilrettelagte forløb for enkeltelever, hvor de er i praktik en del af tiden og undervises i en reduceret fagrække. Saltum Skole har erfaring med praksisfaglighed gennem udeskole og Greenteam samarbejdet med AMU Sandmosen.
Følgende skole har budt ind på opgaven i special:
- Brovst Skole i samarbejde med Ungdomsskolen
Brovst Skole har erfaring med profillinje i specialklassen med Problembaseret Læring og Ungdomsskolen har erfaringer fra deres arbejde i bl.a. makerspace.
Det vægtes, at der skabes en geografisk spredning på de to tilbud i almen, for at sikre den størst mulige nærhed i tilbuddet for alle elever på tværs af kommunen.
I forhold til placering af tilbuddet for special vægtes en central placering i kommunen.
Forvaltningens anbefaling til organisering af juniormesterlæreordning
Det er forvaltningens anbefaling, at juniormesterlæreordningen i almen placeres på henholdsvis Fjerritslev Skole og Skolecenter Jetsmark ud fra den begrundelse, at de allerede har erfaringer fra indeværende skoleår omkring organisering og undervisning indenfor rammen af Folkeskolelovens § 9, stk. 4. Her har de begge afviklet tilbud, der i sin grundform ligner den kommende juniormesterlæreordning med koblingen mellem praktik og undervisning indenfor en reduceret fagrække. Samtidig sikrer en placering på henholdsvis Fjerritslev Skole og Skolecenter Jetsmark en geografisk spredning i kommunen af de to tilbud således, at juniormesterlæreordningen bliver et tilgængeligt tilbud for alle elever.
Det er vigtigt, at der skabes to gode og attraktive juniormesterlæretilbud, der formår at skabe kobling mellem elevernes praktikker og den fagfaglige undervisning med afsæt i en praksisfaglig undervising.
Forvaltningen anerkender Saltum Skoles gode arbejde med udeskole og nyetableringen af Greenteam, som er med til at skabe nye veje i den praksisfaglige undervisning og vurderer det som hensigtsmæssigt, at Saltum Skole også fremadrettet fastholder en praksisfaglig undervisning, der rækker ud over udskolingen.
Forvaltningen anbefaler, at juniormesterlære i special placeres på Brovst Skole i samarbejde med Ungdomsskolen, da det vurderes, at der er den nødvendige kapacitet og kompetence til at løfte tilbuddet og sikre kvaliteten heri, samtidig med at det er centralt placeret i kommunen.
Tidsplan
3. december 2024 til 13. januar 2025: Høringsperiode
3. februar 2025: Indstilling om godkendelse af organisering af juniormesterlæreordning i Børne- og Familieudvalget
12. februar 2025: Indstilling om godkendelse af organisering af juniormesterlæreordning i Økonomiudvalget
27. februar 2025: Indstilling om godkendelse af organisering af juniormesterlæreordning i Kommunalbestyrelsen
1. august 2025: Opstart af juniormesterlæretilbud
Retsgrundlag
Folkeskolens kvalitetsprogram – “Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love”.
Lovforslaget, der indeholder bestemmelserne om juniormesterlære, er fremsat i Folketinget den 3. oktober 2024. Efter planen sendes bekendtgørelse om juniormesterlære i offentlig høring primo 2025, og den endelige bekendtgørelse offentliggøres i foråret 2025.
Budgetmæssige konsekvenser
Udgiften kan afholdes indenfor de eksisterende budgetter.
Høring/borger- og brugerinvolvering
Forslag til organisering af juniormesterlære ordningen sendes i høring ved høringsparterne i perioden fra 3. december 2024 til 13. januar 2025. Høringsparterne er skolebestyrelser og Ungdomsskolens bestyrelse.
Indstilling
Børne- og familieforvaltningen indstiller til Børne- og Familieudvalget, at anbefaling til organisering af juniormesterlæreordning i almen og special sendes i høring ved høringsparterne i perioden 3. december 2024 til 13. januar 2025.