ForsideAabybroBananer og bæredygtighed: Tusindvis af skoleelever stopper madspild med innovative opfindelser

Bananer og bæredygtighed: Tusindvis af skoleelever stopper madspild med innovative opfindelser

25.000 skoleelever fra 5. og 6. klasse over hele landet dyster om de bedste opfindelser, når Danmarks største konkurrence i naturfag skydes i gang den 24. januar.
.
Af Klaus Hansen

Konkurrencen kommer til Jammerbugt 12/02/2019 i DGI-Huset Aabybro

Hvordan bygger man et minirenseanlæg til en liter snavset vand? Kan rotter fanges med smarte opfindelser? Og hvordan undgår vi bløde og overmodne bananer, når de skal fragtes hele vejen fra Indien til Danmark?

Snart kommer sportshaller i hele landet til at syde af fællesskab, sammenhold og glæden ved at opfinde, når omkring 25.000 elever fra 5. og 6. klasser fra hele landet skal løse sjove udfordringer til årets udgave af Naturfagsmaraton.

Torsdag den 24. januar lyder startskuddet, hvor sæsonens første konkurrencedag løber af stablen i Hedensted Kommune, hvor omkring 400 elever er tilmeldt. Der er 62 konkurrencedage fordelt over hele landet frem til maj.

Nanna Seidelin, direktør i Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton, glæder sig på elevernes vegne.

”Konkurrencedagene er en festlig og udfordrende kulmination på et undervisningsforløb, hvor børnene har det sjovt med naturfag og teknologi samtidig med, at de arbejder som ingeniører og opfindere. I år kobler vi det sjove og udfordrende med det virkelighedsnære i samarbejde med Danfoss, som har hjulpet os med at udvikle en af opgaverne,” siger hun.

Stop madspild: Tusindvis af elever går bananas med Danfoss

Den ene af de i alt otte opgaver til Naturfagsmaraton er udviklet sammen med Danfoss, og den udspringer af en helt reel udfordring, som Danfoss arbejder med til daglig. Nemlig nedkøling af madvarer, der begrænser madspild og understøtter en bæredygtig udvikling.

Som en del af opgaven skal eleverne konstruere en transportkasse til bananer, hvori temperaturen kun må stige så lidt som muligt – selvom den står under en glødende varmelampe. En udfordring som bananproducenter i Indien, som Danfoss samarbejder med, står med til daglig.

”I Danfoss-opgaven får eleverne et indblik i de reelle problemer, som man kæmper med i andre lande, og eleverne får en forståelse for sammenhængen mellem teknologi og bæredygtighed. De ser også, hvordan vi i Danmark, med vores dygtighed inden for teknologi, kan understøtte bæredygtighed,” siger Nanna Seidelin.

Formand for bestyrelsen i Danfoss, Jørgen Mads Clausen, der er fik ideen til banan-opgaven, siger:

”Naturfagsmaraton skaber begejstring og interesse for naturfagene og viser børnene, at man med viden om teknologi kan være med til at skabe en bæredygtig verden. Det er vigtigt, og det er vi fra Danfoss’ side virkelig glade for at være med til. Vi arbejder hver dag på at udvikle bæredygtige teknologier, og jeg glæder mig meget til at opleve, hvad eleverne finder frem til,” siger han.

Der er konkurrencedage i Hedensted både den 24. og 25. januar med i alt 31 klasser. Den 24. januar deltager 16. klasser. 

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos.

Om Naturfagsmaraton

I år er over 25.000 elever fra 5. og 6. klasser i hele landet tilmeldt.
Der er 62 konkurrencedage og elever fra 55 forskellige kommuner deltager.
Konkurrencedagene afvikles fra januar til maj 2018.
Det er 16. år i træk, at Naturfagsmaraton afholdes.
Det er Naturvidenskabernes Hus, der afholder Naturfagsmaraton.
Årets tema i Naturfagsmaraton: Udfordringer i Grønby

I år er der et samlet tema for Naturfagsmaraton. Eleverne skal arbejde med at løse nogle af de spændende udfordringer der er, når man bor i en by. Det skal de med udgangspunkt i den fiktive by ”Grønby”, som er et billede på en helt almindelig dansk provinsby. Grønby er en populær by, og der flytter hele tiden flere mennesker til byen. Samtidig ønsker beboerne at passe godt på byens natur og på de ressourcer, der er til rådighed. Med udgangspunkt heri skal eleverne udtænke kreative og smarte løsninger til de udfordringer, tilflytningen giver.

Der er tale om åbne opgaver, hvor eleverne over en periode arbejder bredt inden for faget natur og teknologi. På den måde opnår den enkelte elev større kendskab til forskellige materialers egenskaber og erfarer, hvilket design, der giver den bedste konstruktion.

Som afslutning mødes skoleklasserne i de enkelte kommuner for at konkurrere om de bedste opgaveløsninger, vise deres opfindelser frem og lade sig inspirere af andre elevers løsninger på samme opgave.

Naturfagsmaraton er landets største naturfagskonkurrence og er et undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet. Både elever og lærer får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, der har til hensigt at øge elevernes interesse i og motivation for at lære mere om naturfag og teknologi. Som en del af Naturfagsmaraton skal eleverne arbejde med opgaver hjemme på skolen i 12-20 lektioner. Opgaverne er forberedelse til en konkurrencedag i foråret, hvor op til 24 klasser i kommunen dyster mod hinanden om, hvem der har de bedste løsningsforslag.

Arbejd som en ingeniør til Naturfagsmaraton

Alle opgaver til Naturfagsmaraton tager udgangspunkt i en engineering-didaktik, hvor engineering forstås som ingeniørernes arbejdsmetode. Det er en anvendelsesorienteret og problemløsende tilgang, som skal løse et konkret problem eller behov. Naturfagsmaraton sætter med didaktikken fokus på hele processen med at udvikle en opfindelse – fra de første undersøgelser til testfasen. Engineering-didaktikken er udviklet i projektet Engineering i skolen og er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College, finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden. Læs mere om Engineering i skolen. 

- Annonce -

SENESTE ARTIKLER