25.000 skoleelever fra 5. og
6. klasse over hele landet dyster om de bedste opfindelser, når Danmarks
største konkurrence i naturfag skydes i gang den 24. januar.
.
Af Klaus Hansen
Konkurrencen kommer til Jammerbugt 12/02/2019 i DGI-Huset Aabybro
Hvordan bygger man et minirenseanlæg til en liter snavset vand? Kan rotter
fanges med smarte opfindelser? Og hvordan undgår vi bløde og overmodne bananer,
når de skal fragtes hele vejen fra Indien til Danmark?
Snart kommer sportshaller i hele landet til at syde af fællesskab, sammenhold
og glæden ved at opfinde, når omkring 25.000 elever fra 5. og 6. klasser fra
hele landet skal løse sjove udfordringer til årets udgave af Naturfagsmaraton.
Torsdag den 24. januar lyder startskuddet, hvor sæsonens første konkurrencedag
løber af stablen i Hedensted Kommune, hvor omkring 400 elever er tilmeldt. Der
er 62 konkurrencedage fordelt over hele landet frem til maj.
Nanna Seidelin, direktør i Naturvidenskabernes Hus, der står bag
Naturfagsmaraton, glæder sig på elevernes vegne.
”Konkurrencedagene er en festlig og udfordrende kulmination på et
undervisningsforløb, hvor børnene har det sjovt med naturfag og teknologi
samtidig med, at de arbejder som ingeniører og opfindere. I år kobler vi det
sjove og udfordrende med det virkelighedsnære i samarbejde med Danfoss, som har
hjulpet os med at udvikle en af opgaverne,” siger hun.
Stop madspild: Tusindvis af elever går bananas med Danfoss
Den ene af de i alt otte opgaver til Naturfagsmaraton er udviklet sammen med
Danfoss, og den udspringer af en helt reel udfordring, som Danfoss arbejder med
til daglig. Nemlig nedkøling af madvarer, der begrænser madspild og
understøtter en bæredygtig udvikling.
Som en del af opgaven skal eleverne konstruere en transportkasse til bananer,
hvori temperaturen kun må stige så lidt som muligt – selvom den står under en
glødende varmelampe. En udfordring som bananproducenter i Indien, som Danfoss
samarbejder med, står med til daglig.
”I Danfoss-opgaven får eleverne et indblik i de reelle problemer, som man kæmper
med i andre lande, og eleverne får en forståelse for sammenhængen mellem
teknologi og bæredygtighed. De ser også, hvordan vi i Danmark, med vores
dygtighed inden for teknologi, kan understøtte bæredygtighed,” siger Nanna
Seidelin.
Formand for bestyrelsen i Danfoss, Jørgen Mads Clausen, der er fik ideen til
banan-opgaven, siger:
”Naturfagsmaraton skaber begejstring og interesse for naturfagene og viser
børnene, at man med viden om teknologi kan være med til at skabe en bæredygtig
verden. Det er vigtigt, og det er vi fra Danfoss’ side virkelig glade for at
være med til. Vi arbejder hver dag på at udvikle bæredygtige teknologier, og
jeg glæder mig meget til at opleve, hvad eleverne finder frem til,” siger han.
Der er konkurrencedage i Hedensted både den 24. og 25. januar med i alt 31
klasser. Den 24. januar deltager 16. klasser.
Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden,
Undervisningsministeriet og Grundfos.
Om Naturfagsmaraton
I år er over 25.000 elever fra 5. og 6. klasser i hele landet tilmeldt.
Der er 62 konkurrencedage og elever fra 55 forskellige kommuner deltager.
Konkurrencedagene afvikles fra januar til maj 2018.
Det er 16. år i træk, at Naturfagsmaraton afholdes.
Det er Naturvidenskabernes Hus, der afholder Naturfagsmaraton.
Årets tema i Naturfagsmaraton: Udfordringer i Grønby
I år er der et samlet tema for Naturfagsmaraton. Eleverne skal arbejde med at
løse nogle af de spændende udfordringer der er, når man bor i en by. Det skal
de med udgangspunkt i den fiktive by ”Grønby”, som er et billede på en helt
almindelig dansk provinsby. Grønby er en populær by, og der flytter hele tiden
flere mennesker til byen. Samtidig ønsker beboerne at passe godt på byens natur
og på de ressourcer, der er til rådighed. Med udgangspunkt heri skal eleverne
udtænke kreative og smarte løsninger til de udfordringer, tilflytningen giver.
Der er tale om åbne opgaver, hvor eleverne over en periode arbejder bredt inden
for faget natur og teknologi. På den måde opnår den enkelte elev større kendskab
til forskellige materialers egenskaber og erfarer, hvilket design, der giver
den bedste konstruktion.
Som afslutning mødes skoleklasserne i de enkelte kommuner for at konkurrere om
de bedste opgaveløsninger, vise deres opfindelser frem og lade sig inspirere af
andre elevers løsninger på samme opgave.
Naturfagsmaraton er landets største naturfagskonkurrence og er et
undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet. Både elever og lærer
får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, der har til hensigt
at øge elevernes interesse i og motivation for at lære mere om naturfag og
teknologi. Som en del af Naturfagsmaraton skal eleverne arbejde med opgaver
hjemme på skolen i 12-20 lektioner. Opgaverne er forberedelse til en
konkurrencedag i foråret, hvor op til 24 klasser i kommunen dyster mod hinanden
om, hvem der har de bedste løsningsforslag.
Arbejd som en ingeniør til Naturfagsmaraton
Alle opgaver til Naturfagsmaraton tager udgangspunkt i en engineering-didaktik,
hvor engineering forstås som ingeniørernes arbejdsmetode. Det er en
anvendelsesorienteret og problemløsende tilgang, som skal løse et konkret
problem eller behov. Naturfagsmaraton sætter med didaktikken fokus på hele
processen med at udvikle en opfindelse – fra de første undersøgelser til
testfasen. Engineering-didaktikken er udviklet i projektet Engineering i skolen
og er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, Astra
og VIA University College, finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond,
Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden. Læs mere om Engineering i skolen.