Autocamperbrugere udgør stort potentiale for dansk turisme

Foto: Dansk Kyst- og Naturturisme
Print Friendly, PDF & Email

Autocamperturismen rummer et stort potentiale for dansk turisme – og særligt i en tid, hvor vi skal holde afstand til hinanden.  Skal interessen øges hos autocamperbrugerne i ind- og udland, kræver det dog udvikling. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Kyst- og Naturturisme.

I en tid, hvor vi skal holde afstand til hinanden og undgå smitte – også på vores ferie – virker det særligt tillokkende at køre landet rundt til særlige naturoplevelser i egen bolig med hjul på. Autocamperturisme vinder da også indpas som ferieform i disse år med mere end 2 millioner indregistrerede autocampere i Europa, herunder 811.000 med tilknytning til Danmark og de omkringliggende lande.


Det voksende marked udgør et stort potentialeområde for dansk turisme, viser en ny undersøgelse fra Dansk Kyst- og Naturturisme, som har spurgt 3.735 autocamperbrugere fra henholdsvis Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Holland, hvad der kendetegner deres behov og adfærd, når de rejser i Danmark og i udlandet.

Resultaterne viser blandt andet, at autocamperbrugerne er vilde med den danske natur, som ifølge størstedelen af de danske, tyske og hollandske respondenter er den primære ”reason-to-go”. Faktisk har naturen så stor betydning, at en plads med beliggenhed ved kyst og hav samt sø og vand inde i landet kan få autocamperbrugerne på tværs af landene til at blive en ekstra nat.

Undersøgelsen viser desuden, at autocamperbrugerne har mange rejsedage på et år, som spreder sig på tværs af sæsoner. Dertil vælger autocamperbrugerne gerne forskellige typer pladser til overnatning, hvilket skaber gode betingelser for at udvikle yderligere på ferieformen i dansk kontekst, lyder det.

– Danmark tiltrækker allerede mange turister netop på grund af naturen, de lange kyststrækninger og stemningsfyldte kyst- og handelsbyer – vi har med andre ord et godt udgangspunkt for at skabe et konkurrencedygtigt produkt. Autocamperturismen rummer et interessant potentiale, fordi der her er muligheder for at skabe mere omsætning uden for højsæsonerne og i relation til områder og kapaciteter, der de seneste år har oplevet stagnation, lyder det fra Jacob R. Kirkegaard Larsen, der er destinationsudviklingschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme.

Kendskabet skal øges

Langt størstedelen af tyske autocamperbrugere vurderer Danmark som den primære eller en af flere vigtige destinationer, når autocamperens kurs skal sættes, mens det samme er tilfældet for omkring to tredjedele af de norske autocamperbrugere og halvdelen af hollandske og svenske autocamperbrugere. Men undersøgelsen viser også, at især de svenske og hollandske autocamperbrugere i højere grad betragter Danmark som et transitland, og at omkring halvdelen på tværs af de fire lande kun kender lidt til Danmark som autocamperdestination.

– Vi ser gerne, at både danske og udenlandske autocamperbrugere holder flere og længere ferier i Danmark. Hvis det skal lykkes, er det afgørende, at kendskabet til de danske tilbud udbredes, og at der arbejdes målrettet mod at udvikle produktet, så det lever op til autocamperbrugernes behov eller ønsker, lyder det fra Jacob R. Kirkegaard Larsen.

Både danske og udenlandske autocamperbruger vægter blandt andet god skiltning, mulighed for døgnindtjekning og åbne pladser året rundt højt på tværs af de forskellige pladstyper til overnatning med autocampere.

Danmark råder i dag over omkring 600 pladser til overnatning for autocampere.