Økonomiudvalget i Jammerbugt kommune holder ordinært møde den 19. januar 2022, hvor der på dagsordenen bl.a. er: Godkendelse af ændring i styrelsesvedtægten samt forretningsordenen.
Beslutningstema
Godkendelse af ændring i styrelsesvedtægten samt forretningsordenen
Sagsbeskrivelse
De nærmere regler om kommunens styrelse fastsættes i en styrelsesvedtægt, der vedtages af kommunalbestyrelsen. Forslag til ændringer i styrelsesvedtægten skal undergives to behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 6 dages mellemrum, jf. lov om kommunernes styrelse § 2, stk. 2.
En kommunalbestyrelse kan i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion, der ikke henhører under de stående udvalgs eller økonomiudvalgets umiddelbare forvaltningen af kommunens anliggender. Lederen af borgerrådgiverfunktionen ansættes og afskediges af kommunalbestyrelsen, jf. lov om kommunernes styrelse § 65e.
Borgerrådgiverfunktionen kan kun varetage opgaver vedrørende rådgivning og vejledning af borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration, jf. lov om kommunernes styrelse § 65e, stk. 4.
Jammerbugt Kommune har siden marts 2021 været i dialog med andre nordjyske kommuner om mulighederne for at etablere en fælles borgerrådgiverfunktion. Med baggrund i en beslutning i Kommunaldirektørkredsen har Jammerbugt Kommune deltaget i en fælles arbejdsgruppe bestående af Vesthimmerland, Brønderslev, Jammerbugt, Thisted, Hjørring, Morsø og Aalborg Kommuner om mulighederne for etablering af et fælles kommunalt samarbejde om en borgerrådgiverfunktion.
På møde den 24. juni 2021 besluttede kommunalbestyrelsen bl.a., at der arbejdes videre med at etablere en borgerrådgiverfunktion med fokus på rådgivning og vejledning, sammen med andre kommuner, og at der søges om finansiering i den statslige ansøgningspulje.
På baggrund af ovenstående beslutning blev der udarbejdet en fællesansøgning til Bolig- og Planstyrelsen fra Vesthimmerland, Brønderslev, Thisted og Jammerbugt Kommuner, med henblik på en fælles borgerrådgiverfunktion. Denne ansøgning er blevet imødekommet fra styrelsen.
Bolig- og Planstyrelsen har således betinget bevilget et tilskud på kr. 5.840.000 til anvendelse i perioden fra den 8. juni 2021 til den 31. december 2024 og i overensstemmelse med bekendtgørelse om ansøgningspulje til borgerrådgiverfunktion samt tilhørende vilkår fra Indenrigs- og Boligministeriet. Tilsagnet gælder for den samlede fireårige periode, dog med forbehold for Folketingets tilslutning til at videreføre bevillingerne på finanslovene for 2022-2024. Betingelserne er, at der indsendes en underskrevet samarbejdsaftale, samt at der indsendes dokumentation for, at der er truffet endelig beslutning om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion efter lov om kommunernes styrelse § 65e.
Hvis Jammerbugt Kommune skal have en borgerrådgiverfunktion skal der således optages en bestemmelse herom i styrelsesvedtægten.
Det foreslås på denne baggrund, at der indsættes en ny bestemmelse med følgende indhold:
§ 20. Direkte under Kommunalbestyrelsens myndighed etableres en borgerrådgiverfunktion, jf. styrelseslovens § 65e.
Stk. 2 Borgerrådgiveren skal yde vejledning og rådgivning til borgerne inden for de af Kommunalbestyrelsen fastsatte rammer herfor og skal bistå Kommunalbestyrelsen med dettes tilsyn med kommunens administration.
Stk. 3 Kommunalbestyrelsen ansætter og afskediger borgerrådgiveren og fastsætter nærmere regler for borgerrådgiverens virksomhed.
Den tidligere § 20 var en midlertidig bestemmelse vedrørende honorering af stedfortrædere indkaldt i henhold tiil styrelsesvedtægtens § 19, stk. 3. Som en konsekvens af en lovændring i lov om kommunernes styrelse § 16, stk. 8 er det ikke relevant at søge om en forlængelse af den midlertidige bestemmelse.
Lovændringer og praksis giver anledning til, at der endvidere i styrelsesvedtægten foreslås følgende ændringer:
I styrelsesvedtægtens § 10, stk. 7 indsættes følgende arbejdsområde:
“Klimahandling/-tilpasning”
Klimatilpasning/klimahandlingsplan er et nyt planområde, som foreslås placeret under økonomiudvalget, der også er inde over den fysisk planlægning.
I styrelsesvedtægtens § 14, stk. 2, 1 pkt. indsættes følgende arbejdsområde:
“det sociale frivilligområde”
Et område, der ikke tidligere har været optaget i styrelsesvedtægten, men placeringen følger den praksis, der er i kommunen.
I styrelsesvedtægtens § 14, stk. 2, 2 pkt. indsættes følgende arbejdsområde:
“rusmiddelbehandling, lovområde”
Der er et samarbejde vedrørende området, idet Social- og sundhedsudvalget har lovområdet idet serviceloven og sundhedsloven er forankret i regi af Social- og sundhedsudvalget, medens Beskæftigelsesudvalget har sagsbehandlingen og den tilhørende økonomi.
I styrelsesvedtægtens § 14, stk. 2, 3. pkt. udgår følgende:
“Drift og indvendig vedligeholdelse af bygninger”
Dette som konsekvens af, at området er overgået til ejendomscenteret, der er forankeret under Økonomiudvalget.
I styrelsesvedtægtens § 15, stk. 2, 4 pkt. foreslås en konsekvensændring af “Udvidet Ungdomsvejledning (UUV)” til “den kommunale ungeindsats (KUI)”.
I styrelsesvedtægtens § 15, stk. 2, 4 pkt. omdøbes følgende arbejdsområde:
“misbrugsområdet” til “rusmiddelbehandling, sagsbehandling og økonomi”
Se hertil ovenfor vedrørende rusmiddelbehandling under § 14, stk. 2, 2. pkt.
I styrelsesvedtægtens § 15, stk. 2, 5.pkt. indsættes følgende arbejdsområde:
“repatriering”
Et område, der ikke tidligere har været optaget i styrelsesvedtægten, men placeringen følger den praksis, der er i kommunen.
I styrelsesvedtægtens § 15, stk. 4 udgår følgende:
“Formanden for Beskæftigelsesudvalget er også formand for LBR.”
LBR (Det lokale beskæftigelsesråd) er ikke længere lovbunden men frivilligt, og konstituerer sig selv.
I styrelsesvedtægtens § 16, stk. 2 udgår følgende arbejdsområder:
“Hyrevognstilladelser”
“Råstofindvinding”
Dette som konsekvens af, at områderne er overgået til andre myndigheder.
I styrelsesvedtægtens § 16, stk. 2 indsættes følgende arbejdsområder:
“Grundvand”
“Kystsikring”
Grundvand og kystsikring er to områder med særskilte lovgivninger, der bør optages i styrelsesvedtægten.
Styrelsesvedtægtens § 21 vil blive tilrettet med ikrafttræden samme dag som anden godkendelse af styrelsesvedtægten.
En kommunalbestyrelse vedtager selv sin forretningsorden. Jammerbugt Kommunes forretningsorden bygger på normalforretningsordenen, men der er visse ændringer.
Ifølge forretningsordenens § 16, stk. 2, skal ændringer i og tillæg til forretningsordenen behandles i to ordinære kommunalbestyrelsesmøder.
Den nugældende forretningsorden trådte i kraft den 1. januar 2007.
Der foreslås følgende ændringer i forretningsordenen:
Der til forretningsordens § 1, stk. 2, 2, og 3 pkt. tilføjes, “hvor offentliggørelse kan skade private eller offentlige interesser herunder deres forretningsforhold.”
Dette så det understreges, at dørlukning har undtagelsens karakter.
At forretningsordenen § 9, der nu har følgende ordlyd:
§ 9. Medlemmerne kan kun deltage i Kommunalbestyrelsens afstemninger, når de personlig er til stede.
Ændres til:
§ 9. Medlemmerne kan kun deltage i Kommunalbestyrelsens afstemninger, når de deltager i mødet.
Dette som en koncekvens af, at der grundet særlig hjemmel i 2020 og 2021 har været afholdt ikke fysiske møder.
At forretningsordenens § 10, stk. 1, der nu har følgende ordlyd:
§ 10. Afstemning sker ved at medlemmerne rejser sig. Det tilkendegives, hvem der stemmer for, hvem der stemmer imod og hvem der stemmer hverken for eller imod.
Ændres til:
§ 10. Afstemning sker ved at medlemmerne rejser sig. Det tilkendegives, hvem der stemmer for, hvem der stemmer imod og hvem der undlader at stemme.
Dette så den bringes i overensstemmelse med praksis i forbindelse med beslutningsprotokoller.
Retsgrundlag
Lov om kommunernes styrelse §§ 2, stk. 2 og 4 og 65e.
Budgetmæssige konsekvenser
Ingen
Indstilling
Staben indstiller til,
at kommunalbestyrelsen godkender de foreslåede ændringer i styrelsesvedtægten samt oversender sagen til 2. behandling i kommunalbestyrelsen
at kommunalbestyrelsen godkende de foreslåede ændringer i forretningsordenen samt oversender sagen til 2. behandling i kommunalbestyrelsen.