Fremtidens folkeskole i Jammerbugt: Udviklingsplaner skal godkendes
Godkendelse af skoleudviklingsplaner for folkeskolerne i Jammerbugt Kommune og skolevæsnets samlede udviklingsplan for skoleårene 2024/25 og 2025/26, er på dagsordenen når Børne og Familieudvalget i Jammerbugt Kommune holder møde den 3. februar 2025.
Sagsbeskrivelse
Folkeskolerne i Jammerbugt Kommune har på baggrund af resultaterne i det datagrundlag, der blev behandlet på møde d. 2. september 2024 i Børne- og Familieudvalget, samt de fire politisk godkendte fokusområder udarbejdet udviklingsplaner, der tegner en retning for udviklingen i de kommende år.
Skoleudviklingsplanerne er, som led i den dialogbaserede aftalestyring, en afrapportering til Børne- og Familieudvalget samt forvaltningsledelsen. Planerne bidrager således til at kvalificere den løbende dialog om udviklingen både på de enkelte skoler og i det samlede skolevæsen, ligesom de mere formelt kan indgå som et baggrundstæppe for de nationalt besluttede skole-udviklingssamtaler.
Det er ikke intentionen med skoleudviklingsplanen, at den er et bureaukratisk anliggende, hvor skolen overfor omverdenen beskriver arbejdet med de kommunale og lokale fokusområder. Skoleudviklingsplanen er i høj grad at betragte, som en mulighed for skolens ledelse og medarbejdere til at være i en intern dialog og proces om arbejdet med at fremme skolens kompetence til at løse kerneopgaven – elevernes læring og trivsel.
Skolerne har på forskellig vis arbejdet med inddragende processer forud for udarbejdelsen af skoleudviklingsplanen, hvor medarbejdere, forældre og elever, har haft mulighed for at komme med input. Samtidigt hermed har de lokale skoleudviklingssamtaler været en mulighed for at drøfte udfordringer og udviklingspunkter mellem repræsentanter fra forældrene, eleverne, medarbejderne samt skolens ledelse og forvaltningen.
Efter den politiske behandling af skoleudviklingsplanerne vil man på skolerne arbejde videre med den brede inddragelse ud fra, at planernes indsatser kun kan blive til virkelighed, hvis der er engagement og ejerskab fra elever, forældre, medarbejdere og ledere. Det er særligt vigtigt for skolernes ledelser, at skoleudviklingsplanerne løbende tilpasses til eventuelt nye indsatser, mens de på samme tid er med til at fastholde fokus på længerevarende indsatser ud fra, at forandringer af kultur og praksis tager tid.
Skolernes udviklingsplaner fremgår af bilag.
Hvor skoleudviklingsplanerne er skolernes svar på de politisk besluttede indsatsområder, er skolevæsenets udviklingsplan udtryk for indsatser på tværs af skolevæsenet. Det er de fælleskommunale tiltag, der iværksættes for at løse de kommunale udfordringer og svare på de fire politisk besluttede fokusområder. De fælleskommunale tiltag er drøftet og besluttet i et samarbejde mellem den samlede skoleledergruppe og forvaltningen. Skolevæsenets udviklingsplan er dermed det samlede skolevæsens primære styringsredskab.
Det er særligt for denne udgave af skolevæsnets udviklingsplan, at den formuleres og behandles samtidigt med, at kommunerne står overfor implementering af de 33 elementer i Folkeskolens Kvalitetsprogram (FKP). Af denne årsag vil de kommende to års initiativer blive præget af, at skolerne og forvaltningen skal udrulle den største sammenhængende forandring af folkeskolen siden reformen i 2014.
Den samlede skoleledergruppe har været inddraget forud for udarbejdelsen af skolevæsenets udviklingsplan. Lederne har bidraget med input, ønsker og overvejelser om tiltag i forhold til de fire politiske besluttede indsatsområder. Deres ønsker, input og overvejelser har taget afsæt i Jammerbugt Kommunes skolepolitik, men samtidig har det været vigtigt, at nye tiltag sker på baggrund af deres erfaringer med, hvilke faktorer der kan virke som fremmende eller som en barriere i implementeringen af nye tiltag.
Tiltag i skolevæsnets udviklingsplan svarer ind på de fire politisk besluttede indsatsområder, og samtidig er der afsæt for initiativer, der igangsættes under overskriften ‘En skole, der kan mere for flere’.
Skolevæsnets udviklingsplan fremgår af bilag.
Opsamling på erfaringer fra skoleudviklingssamtaler i efteråret 2024
Der har været afholdt skoleudviklingssamtaler på alle 12 folkeskoler, hvor elevrepræsentanter, forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og ledelser sammen med forvaltningen har drøftet lokale indsatser og initiativer. Der er flere temaer, som har været gennemgående for skoleudviklingssamtalerne. Elever, forældre, medarbejdere og ledelser har helt overordnet været optagede af følgende:
- Praktisk orienteret undervisning
- Organisering af en varieret skoledag
- Forældresamarbejde bl.a. i samlæste klasser
- Inddragelse af elever og elevråd
- Faglig og social trivsel hos alle elever
- Personalets didaktiske og pædagogiske kompetencer samt brug af ressourcepersoner
Erfaringer fra skoleudviklingssamtalerne er blevet indarbejdet i skoleernes egne udviklingsplaner og skolevæsnets udviklingsplan.
Tidsplan
Børne- og Familieudvalget d. 03.02.25
Økonomiudvalget d. 12.02.25
Kommunalbestyrelsen d. 27.02.25
Indstilling
Børne- og Familieforvaltningen indstiller, at Børne- og Familieudvalget anbefaler, at Kommunalbestyrelsen godkender skolevæsnets udviklingsplan og skolernes udviklingsplaner.
Bilag
Skolevæsenets udviklingsplan 2024-26
Skoleudviklingsplan 2024 – 2026 (Nørhalne skole)
Skoleudviklingsplan 2024-2026 (Ungdomsskolen)
Skoleudviklingsplan 2024-2026 (Fjerritslev Skole)
Skoleudviklingsplan 2024-2026 (Biersted Skole)
Skoleudviklingsplan 2024-2026 (Skolecenter Jetsmark)
Skoleudviklingsplan 2024 Ørebroskolen
Skoleudviklingsplan 2024 til 2026 Trekronerskolen
Skoleudviklingsplan 2024 Thorup-Klim Skole
Skoleudviklingsplan 2024 Gjøl Skole og SI
Skoleudviklingsplan 2024-2026 (Skovsgård Tranum Skole)
Skoleudviklingsplan 2024 (Brovst Skole)
Skoleudviklingsplan 2024 – Saltum
Skoleudviklingsplan 2024 – 2026 Aabybro Skole