Stor bevilling til Han Herred Havbåde: Unge inspirerer til maritimt håndværk
Han Herred Havbåde har modtaget en stor bevilling til projektet ”Lærende værft skaber uddannende fartøj. Hanherred-egnens unge inspireres til den maritime verden”
A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal har bevilget 8 mill. kr. til projektet, hvis formål er at udvikle den maritime og erhvervsfaglige interesse, viden og kompetence blandt unge i Jammerbugt kommune. Projektet består i at restaurere og ombygge fartøjet OTTO til sejlende undervisningsplatform. OTTO er bygget 1899 i Frederikssund til fiskeri og transport af levende fisk. Det er det største klinkbyggede 1800-tals fartøj, der er bevaret i Danmark, og det er af Skibsbevaringsfonden erklæret som umistelig maritim kulturarv, da det er det eneste af sin slags, der er tilbage.
Baggrunden for projektet er, at Han Herred ligger som en lang strimmel land mellem hav og fjord, hvor de allerfleste unge ikke længere gennem deres skolegang og fritidsaktiviteter bliver fortrolige med søfart og fiskeri, selvom det er og altid har været to vigtige erhverv på egnen. Projektets perspektiv er at gøre det muligt fra en tidlig alder at stifte bekendtskab med den maritime verden.
Projektet vil udvikle den maritime, erhvervsfaglige interesse, viden og kompetence blandt unge ved, at værftet ombygger det brede, stabile og velsejlende skib, så det bliver egnet til at sejle med de unge og skolerne på egnen. Under restaureringen og ombygningen kan alle skole- og gymnasieelever i Jammerbugt Kommune få muligheder for at følge med på nærmeste hold i værftet.
Her vil bådebyggerne lære fra sig og inddrage dem i genopbygningen af fartøjet og inspirere til at interessere sig for egnens maritime håndværksfag. At genskabe det gamle skibs sofistikerede facon er en læreproces for bådebyggerne, og intet er bedre for ens egen læring end at skulle lære det videre til andre.
Det bliver tydeligt, når bådebyggerne løser de store udfordringer i byggeprocessen, som danner den fagstolthed, der giver lyst til at brede interessen for de maritime håndværk ud til andre unge.
Anika (23-årig bådebyggerlærling): ’Jeg synes det er underligt, at man ikke i folkeskolen skal være lige så god til at bruge sine hænder, som til at lave matematik eller dansk. Altså hvordan finder man ud af, at man vil være håndværker på en folkeskole? Medmindre man bare finder ud af, man er dårlig tilat gå i skole, og så er det bare en nødløsning. Hvorimod at hvis man kunne bruge sådan noget som det her til at skubbe på, at håndværk er lige så vigtigt, som det boglige er.’
Den store udfordring for bådebyggerne er at genfinde og genskabe OTTOs udsøgte formgivning og sejlføring. Efter mere end 120 års brug var skroget vredet helt ud af sin oprindelige facon. Men båden er klinkbygget ligesom havbådene på stranden, og havbådebyggerne er mestre i at skabe og genskabe et fartøj ved brug af egnens klinkbygningstradition, der i dag er udviklet til en effektiv byggeteknik uden behov for skibsingeniører til på forhånd at forme bådenes skrog. Samtidig er klinkbygningskunsten en maritim kulturarv med rødder i nordisk bronzealder og derfor af en helt særlig værdi.
I 2021 blev de nordiske klinkbygningstraditioner optaget på UNESCO’s liste over immateriel kulturarv. Tanken i projektet bygger på den indre sammenhæng imellem hånd og ånd, som formidles tydeligt i klinkbygningskunsten, ved at håndværkerne selv skaber bådens form under arbejdet med at bygge den, hvilket indebærer, at intellektuel kreativitet og praktisk håndelag – som i mange andre maritime fag – er to sider af samme sag.
Formand for Han Herred Havbåde, Thomas Højrup, udtaler: ”Vi er som forening og bådebyggeri glade for at kunne tilbyde egnens unge at blive fortrolige med et vakkert skib fra det genskabes og til det kommer ud at sejle på den fjord og det hav, som omgiver os. Få danskere har nærmere til mere forskelligt vand, end vi har i Han Herrederne og ved at udnytte det, vil der fortsat være gode grunde til at bo, leve og arbejde her.”
Jammerbugt Kommune, Jammerbugt Ungdomsskole og Fjerritslev Gymnasium er involveret i projektet. Sideløbende har Han Herred Havbåde i efteråret 2024 og frem et samarbejde om UngHavn med Jammerbugt Ungdomsskole.
Projektet forventes færdigt i løbet af 2027 alt afhængigt af de andre arbejdsopgaver, der kommer til værftet.
Faktaboks om OTTO
OTTO er søsat i Frederikssund i 1899 til fisker Jørgen Ustrup. Den blev bygget udelukkende til sejl og rigget med to master. Dengang var den datidens allermest moderne fartøj. Den sejlede i de første mange år på Isefjorden, Kattegat, Skagerrak og Limfjorden, foruden i Østersøen.
Den havde en dam i bunden, dvs. der var boret huller i bunden, så lasten var fyldt af frisk havvand. På den måde kunne fiskene holdes levende, og derved kunne man få en høj pris for sine fisk. Otto blev kendt på de skandinaviske kyster ved sine besøg på de utallige fiskerlejer for at opkøbe levende ål til eksport.
På grund af sin bredde lå den meget roligt i søen til gavn for de levende fisk i lasten.
OTTO fik installeret sin første motor i 1914. I 1932 blev OTTO solgt til Mathiassens Åleeksport i Bredballestrand ved Vejle. 1959 blev den solgt til fiskeeksportør Axel Hansen i Troense, der havde været skipper på OTTO. Her kom den til at hedde ANNI efter hans datter. Ca. ti år senere overtog brødrene Kiersgaard OTTO, som de kaldte OTTO MATHIASSEN og riggede den op til lystsejlads, hvor styrhuset igen blev taget af, og der kom en høj mast på.
Ti år senere blev OTTO købt af Finn Tiemroth, der sammen med sin familie sejlede med OTTO i henved 30 år. Derefter var derforskellige ejere, og det endte med at OTTO forfaldt, og Skibsbevaringsfonden overtog skibet i 2017, fordi det var udpeget som ’umistelig’ dansk maritim kulturarv. Han Herred Havbåde købte OTTO af Skibsbevaringsfonden i 2022.